KMD har sikret sig en kontrakt på levering og drift af et lønsystem til landets tredjestørste kommune, Odense.
Dermed vil 17.000 ansatte i Odense Kommune fremover få udbetalt løn, feriepenge og pension via KMD's lønsystem, Opus. Det er selskabets næststørste ordre på systemet.
Ordren, der blev givet efter et EU-udbud, løber i fem år og har en samlet værdi på over 32 millioner kroner.
- Odense Kommune har gennem en årrække fået udviklet en række specialløsninger på lønområdet. Disse løsninger vil nu indgå i KMD Opus til gavn for såvel Odense Kommune som for vores øvrige kunder i den offentlige sektor, siger KMD's kundechef, Klaus Stensgaard.
Samarbejder i forvejen
KMD og Odense Kommune har i forvejen aftaler på andre områder. Blandt andet står selskabet for it-systemet i kommunens job- og bistands-afdeling.
Men aftalen med Fyns største by er alligevel markant, fordi Odense i flere omgange har valgt alternativer til KMD. Odense var en af Columbus IT Partners få kommunale kunder, indtil KMD købte Columbus' kommune-aktiviteter, og også EDB Gruppen er leverandør til kommunen.
Ifølge KMD kører over halvdelen af amterne i Danmark med Opus-systemet, og langt hovedparten af landets kommuner har valgt samme system som Odense.
Storleverandøren af systemer til kommuner fik i 2002 et underskud på 18 millioner kroner ud af en omsætning på 2,1 milliard kroner.
Indtil da havde selskabet ellers kørt med overskud siden 1995, men ekstraregninger blandt andet fra køb af Columbus IT Partners kommunale systemer, resulterede i tab.