Læs også:
Så meget koster selvbetjeningen til hele Danmark
Så meget selvbetjening vil det offentlige tvinge dig til
Om en måned slår Borger.dk dørene op til en ny, digital virkelighed for alle danskere.
Fra 1. december skal danskerne til at betjene sig selv på Borger.dk for at håndtere deres flytning, sundhedskort, EU-sygesikring, opskrivning til daginstituation, skoleindmeldelse og opskrivning til skolefritidsordning (SFO).
Selvom kommunerne er forpligtede til at levere brugervenlige selvbetjeningsløsninger til borgerne på Borger.dk, så halter det for flere kommuner med at melde deres løsninger på SFO-området ind til Borger.dk
Så mange kommuner mangler
For en halv måneds tid siden har KL via sin Dialogportal skrevet til alle kommuner for at få oplyst, hvilke konkrete løsninger kommunerne benytter på SFO-området samt få de relevante links til selvbetjeningsløsningerne, inden tidsfristen udløber den 7. november.
I skrivende stund er det kun 29 ud af landets 98 kommuner, der har svaret tilbage med konkrete løsninger og links til opskrivningen til SFO.
"Forklaringen på den manglende tilmelding kan være, at kommunerne har lukket for opskrivningerne til skoleåret 2013/2014 inden den 1. december og derfor først åbner for tilmeldinger til næste år, og det er helt okay og op til den enkelte kommune at bestemme," forklarer konsulent Sidsel Kjær Scheibel fra KL's kontor for digitalisering og borgerbetjening.
Hun fortæller, at der ikke er nogen grund til panik, da KL har oversigter over alle kommunernes eksisterende løsninger.
Så når KL i en administrativ meddelelse til kommunerne opfordrer dem til at komme ud af starthullerne, så er det udelukkende en opsang til, at de snart skal til at tilmelde deres eksisterende selvbetjeningsløsninger til Borger.dk.
"Vi skal nok være klar med alle digitale selvbetjeningsløsninger den 1. december, og hvis der mod forventninger er enkelte kommuner på enkelte områder, der ikke er klar, så kommer borgerne ikke til at gå forgæves, når de kontakter kommunen," siger Sidsel Kjær Scheibel fra KL.
Hun understreger dog, at manglende løsninger næppe bliver et reelt problem.
Skal være brugervenligt
Udover den tekniske funktionalitet er brugervenligheden sat i højsædet, så alle løsninger bliver brugertestet i forhold til de 24 fællesoffentlige brugervenlighedskriterier, som er kommet i stand under den nu hedengangne IT- og Telestyrelsen i maj 2011.
Sidsel Kjær Scheibel fortæller, at eksterne konsulenter har gennemført ansøgninger/opskrivninger på samtlige løsninger, der bliver taget i brug på Borger.dk fra den 1. december.
"Vi brugervenlighedsteste også fremtidige løsninger, og i dag er de eksisterende løsninger blevet brugertestet af eksterne konsulenter og i nogle tilfælde ude i kommunerne og hos leverandørerne," fortæller hun.
Indtil videre har KL i forhold til opskrivningen til det problematiske SFO-område foretaget brugervenlighedsscreeninger af følgende leverandørløsninger KMD Digital Pladsanvisning,KMD Webindskrivning, Tabulex Skoleindskrivning, IST Hypernet.