Artikel top billede

Dansk fastfoodkæde: Sådan håndterer vi Facebook-chikane

Se hvordan en dansk virksomhed håndterede det, da den blev udsat for et løgnagtigt Facebook-opslag, der gik viralt.

De Facebook-ansvarlige hos den danske sandwich-kæde Sunset Boulevard fik sig lidt af et chok, da der tirsdag aften tikkede en besked ind på virksomhedens Facebook-væg. 

En person skriver, at han tidligere har været ansat hos Sunset Boulevard, men sagde sit job op i protest, da hans chef irettesatte ham, fordi han af egen regning valgte at betale et måltid for en hjemløs.

I løbet af kort tid fik Facebook-beskeden tusindvis af likes, og i løbet af onsdagen passerede den 24.000 likes og mere end 1.000 kommentarer.

Men der er blot et problem med historien.

Den er det pure opspind og er en dansk oversættelse af et lignende opslag, der tidligere er blevet bragt på den amerikanske sandwichkæde Subways Facebook-side, hvor den trak mere end en halv million likes. 

"Vi vil rigtig gerne være i dialog med vores kunder, og på Facebook har vi normalt også et rigtig godt forhold til de kunder, der kommer med ris og ros til os. Derfor er det her naturligvis en meget uheldig oplevelse, som vi tager meget alvorligt," siger Torben Lynge Overgaard, der er salgs- og marketingchef hos Sunset Boulevard og ansvarlig for virksomhedens Facebook-side, der har knap 58.000 likes.

Mistænkte det for at være falsk

Han fortæller, at han øjeblikkeligt havde en mistanke om, at der kunne være tale om et falsk opslag, der udelukkende var på jagt efter likes.

Men Torben Lynge Overgaard kan ikke dokumentere det, før han næste morgen møder ind på arbejde og kan få personaleafdelingen til at slå forfatteren til indlægget op i virksomhedens ansættelsesdatabase.

"Vi skal føle os 100 procent sikre på, at det rent faktisk er en falsk historie, før vi kan gå ud og afvise den. Derfor nøjes jeg med at skrive et indlæg, hvor jeg fortæller, at vi har set beskeden, og at vi har tænkt os agere på den," siger han.

Har aldrig været ansat

Næste dag viser det sig, at Sunset Boulevard ikke har haft en ansat med samme navn som forfatteren til indlægget, og ingen i virksomhedens bagland kan nikke genkendende til historien.

Derfor skriver Sunset Boulevard et indlæg, hvor virksomheden slår fast, at historien er usand og intet har på sig.

Derfor vil Sunset ikke lukke sin Facebook-væg

Sunset Boulevard slår i info-sektionen på sin Facebook-side fast, at virksomheden forbeholder sig ret til at slette indlæg, der er upassende, stødende eller ikke overholder Facebooks bestemmelser. 

Sunset Boulevard valgte derfor at slette det falske indlæg torsdag morgen, da man formodede, at folk i tråden nu havde haft rig mulighed for at læse virksomhedens svar.

Men i virkeligheden er det dog nok et fåtal af dem, der har liket indlægget, som også har læst svaret fra Sunset Boulevard.

I hvert fald er der tre timer efter Sunset poster svaret blot lidt over 50 personer, der liker det.  

Mens mere end 23.000 på daværends tidspunkt har liket det oprindelige opslag. 

Vil ikke lukke wallen

Får denne type indlæg lov til at stå uimodsagt, kan det naturligvis udrette enorm skade på en virksomheds brand.

Derfor har Facebook-eksperten Hans Tosti fra det danske Facebook-bureau Komfo tidligere anbefalet, at din virksomhed har et Facebook-beredskab, der er klar til at reagere lynhurtigt, uanset hvornår uheldet er ude. 

Det er naturligvis ganske ressourcekrævende, og derfor kan denne type episoder også få virksomheder til at overveje helt at lukke for at kunderne kan stille spørgsmål og poste deres oplevelser på virksomhedens væg.  

Radiokanal har lukket sin bæg

ComON er eksempelvis bekendt med, at den danske radiokanal The Voice, der har mere end 195.000 Facebook-likes, helt har frataget brugerne muligheden for at lave vægopslag.

Men ifølge Torben Lynge Overgaard vil Sunset Boulevard gerne bevare muligheden for at kunne kommunikere med kunderne gennem vægopslag. 

"Det her er første gang, at vi er udsat for den her slags. Og det er bestemt noget, som vi tager alvorligt, men vi har ikke planer om at lukke for vores væg. Tværtimod overvejer vi at geare yderlige op for vores Facebook-indsats," siger Torben Lynge Overgaard. 

Overvågning af Facebook-siden

I dag er det Torben Lynge Overgaard selv samt en enkelt anden medarbejder, der varetager Facebooksiden.

Men fremover vil virksomheden overveje at afsætte endnu flere ressourcer til Facebook-indsatsen.  

"Der kommer flest opslag om aftenen, og det er klart, at vi er nødt til at være orienteret omkring den dialog, der løbende foregår," siger han.

ComON har været i kontakt med Christian Itzchaky Larsen, der er manden bag Facebook-opslaget. 

Han fortæller, at opslaget er en del af et tv-indslag, som han har lavet til den danske komiker Casper Christensens side FunnyHaha og, at han i øvrigt ønskede at demonstrere, hvor let det er at skaffe masser af likes på en virksomheds bekostning.

Læs også:
 

Casper Christensen-hjemmeside står bag Facebook-løgn om dansk virksomhed  

Undgå en Telenor-sag: Sådan tager du Facebook-stormen i opløbet 

Derfor vælter Facebook-klagerne ned over virksomhederne




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere