Læs også:
Danske netbetalinger i sort: Dibs ramt af fejl
Her er dibs forklaring på tre dage langt nedbrud
Betalingstjenesten Dibs, der indtil nu har stået for omkring 60 procent af alle netbetalinger i Danmark, er igen ramt af nedbrud og stabilitetsproblemer.
Firmaet har siden tirsdag oplevet kapacitetsproblemer, som betyder, at dele af kundernes transaktioner får time-out eller ikke går igennem på anden vis.
Torsdag formiddag er situationen lidt bedre, hvor en mindre del af kundernes betalinger nu fejler.
Hos Dibs, der flere gange i de seneste måneder har haft it-problemer, fortæller administrerende direktør Eric Wallin, at det primært er Danmark, som er ramt af problemerne.
"Det er præcis samme problem, som sidst vi talte sammen. Vi har et belastningsproblem her ved månedsskiftet," siger han.
Lukket ned med vilje
I øjeblikket er en række administrative tjenester til kunderne med vilje lukket ned for at prioritere kapaciteten til at få gennemført betalingerne.
"Man vil opleve, at man ikke kommer ind i vores administration, og der er visse api'er som er lukket ned, for at minimere risikoen for at tabe transaktioner," siger han.
Siden 09.45 er alle betalinger ifølge Eric Wallin gået igennem. Men problemet er også størst i dagene forud for den første.
Kunder vil hæve penge samtidig
Han fortæller, at problemet opstår, fordi firmaet har utrolig mange transaktioner omkring månedsskifter, og at mange kunder vælger at sende alle transaktioner netop ved månedsskiftet.
"Vi forsøger at fordele disse betalinger ud over måneden, men det har taget længere tid, end vi troede, ikke bare teknisk, men også i forhold til afregningen med kunderne," siger han.
Det er især kunder med abonnementer, der betales månedsvis, som giver kapacitetsproblemerne, fortæller direktøren. Alle vil gerne gennemføre betalingerne samtidig, og det trækker især tænder ud på systemet i dagene før den første i måneden.
"Vi ser antallet af transaktioner øges hurtigere, end vi har været i stand til at øge vores egen kapacitet," siger han.
Positivt for e-handlen, siger han, men koncentrationen omkring månedsskiftet er større end Dibs nogensinde havde kunnet forestille sig, siger han.
Sådan skal problemet løses
Vil forbedre kapacitet
Dibs blev i juli ramt af et massivt nedbrud som varede flere dage.
I september var den gal igen, forud for månedsskiftet, hvor kun halvdelen af betalingerne gik igennem.
Og nu er firmaet så ramt for tredje gang i løbet af få måneder.
"Vi arbejder døgnet rundt for at løse det her. Vi skal forbedre vores kapacitet. Vi skal optimere vores systemer, men vi skal også i dialog med de kunder, som giver os utroligt store transaktionsvolumener og vælger at koncentrere betalingerne ved månedsskiftet," siger han.
Nu er det tredje gang du må fortælle om jeres problemer og nedbrud på mere end et døgn. Hvordan vil du genskabe tilliden til jeres driftssikkerhed ?
"Jeg kan godt forstå at det påvirker kundernes tillid til Dibs, det er klart. Men vi gør alt, hvad vi kan for at forbedre driftskapaciteten. Og det skal også ske i samarbejde med vores kunder," siger han.
Læs også:
Danske netbetalinger i sort: Dibs ramt af fejl
Her er dibs forklaring på tre dage langt nedbrud
Det er ikke bare et spørgsmål om udstyr
Hvordan påvirker det her tilgangen af kunder?
"Det kan jeg ikke udtale mig om, for jeg ved jo ikke, hvordan potentielle kunder ræsonnerer og om de fravælger Dibs, fordi vi har haft dårlig performance det sidste kvartal. Men der er andre ting, som også er vigtige. Vores geografiske rækkevidde og vore øvrige tjenester. Men det er klart, at det her påvirker os," siger Eric Wallin.
Når det primært er Danmark, der er ramt, er det så, fordi I har flere kunder her, eller er det fordi det er noget gammelt lort som står i Danmark?
"Nej, det er ikke, fordi det er gammelt lort. Vi har flere redundante systemer. Det her påvirker en del af vores platform."
Hvordan kan I øge kapaciteten? Vil du købe nyt udstyr?
"Vi har hardware, system og underleverandører, som kan håndtere kapaciteten, men det handler om at optimere systemets software og sørge for, at transaktionerne ikke kommer til at belaste os så meget som nu. Det er ikke bare et spørgsmål om udstyr, men om meget andet."
Eric Wallin fortæller, at Dibs har mange opkoblinger til eksempelvis underleverandører og banker. Derfor er der mange led i kæden, som kan påvirkes. Dibs ejer selv hele den tekniske platform, og der er her, arbejdet på at løse kapacitetsproblemerne udgår, fortæller han.
Hvad er forskellen på Sverige og Danmark? Det fungerer jo dér?
"Det skyldes dels større transaktionsvolumener i Danmark, og at vi har en anden teknisk opsætning i Danmark end i Sverige. Men vi har kunder, der har en failover-løsning, hvor de kan skifte mellem Danmark og Sverige."
Han fortæller, at det ikke er muligt for firmaet at køre alle kundernes betalinger gennem Sverige, for det er også et spørgsmål om aftaler med den enkelte kunde.
Eric Wallin fortæller, at han ikke kan udtale sig om, hvornår problemet med kapaciteten er løst. Men Dibs arbejder hårdt på at løse det.
"Det skal vi gøre i november måned, og inden julehandelen, det er klart. Det her kan ikke fortsætte. Jeg vil ikke have, at vi skal snakkes ved om 30 dage," siger han.