Da den store tyske kæde Media Markt i 2006, gik ind på det svenske marked, blev der for alvor fyret op under den blodige, svenske retailkrig, der tidligere i år kostede Expert i Sverige livet.
Media Markts ejer, Metro Group, er så økonomisk trængt, at selskabet for nylig har måttet nedjustere forventningerne på grund af Euro-krisen. Det skriver CRNs svenske søstermedie IT24.
Selvom omsætningen i tredje kvartal steg to procent til 15,9 milliarder euro, har Metro Group oplevet et markant fald i overskuddet, der er faldet med en tredjedel i forhold til sidste år.
Metro Groups administrerende direktør Olaf Koch fortæller til IT24, at forretningen er blevet forværret i de seneste par uger, fordi kunderne er tilbageholdende med at bruge penge, men at han er overbevist om, at selskabet vil komme styrket ud af den vanskelige periode.
Branchen for forbrugerelektronik er så hårdt presset, at en af Media Markts søsterkæder i Belgien og Tyskland har måttet udfase forbrugerelektronikken for at fokusere på produkter som tøj og sko, der kan sælges til højere margener.
Retailkrigen i Sverige har ramt hårdt og allerede kostet store kæder som Expert og OnOff livet. For to uger siden skrev IT24, at halvdelen af Audio Videos franchise-butikker taber penge, og også Siba, der ejer Computercity i Danmark, har måttet lukke forretninger på stibe i Sverige som følge af det blodige marked på den anden side af Sundet.
Læs mere: