Læs også:
Pensam: Sådan løser vi vores alvorlige it-udfordringer
Kunderne i Pensam er nu så trætte af pensionsvirksomhedens it-sjusk, at flere kunder går til Finanstilsynet. Det resulterer nu i en politianmeldelse.
Sagens kerne er, at kunderne i PenSam ikke modtager deres årsopgørelser til tiden.
Derfor skal politiet nu vurdere, om PenSam skal betale bøde for at overtræde informationsbekendtgørelsen.
Den udmelding kan man læse via en pressemeddelelse på PenSams hjemmeside.
Her melder virksomheden samtidig, at PenSam er klar til at betale alle bøder.
PenSam meddelte at problemerne var bragt i orden
Finanstilsynet kontaktede allerede PenSam i 2008.
Her fandt Finanstilsynet, at flere kunder ikke havde modtaget deres årsopgørelser.
"Vi kontaktede dem første gang i 2008, hvor vi kunne se nogle edb-udfordringer. De fik derefter et påbud om at få bragt forholdene i orden," siger Anette Bjaaland Andersen, der er kontorchef ved Finanstilsynets forbrugerkontor.
Finanstilsynet fulgte i 2009 og 2010 op på sagen, og her meddelte PenSam, at it-problemerne nu var bragt i orden.
"I 2010 modtog vi en skriftlig henvendelse fra PenSam, der fortalte os, at alt var løst," fortæller Anette Bjaaland Andersen.
Fire år efter første henvendelse fra Finanstilsynet til PenSam, og efter flere af PenSams kunder har rettet henvendelse til Finanstilsynet, er konsekvensen nu, at PenSam meldes til politiet.
"Efter vores henvendelse i 2012 meddeler PenSam, at selskabet har haft problemet siden 2009. Vi har derfor valgt at melde dem til politiet," siger Anette Bjaaland Andersen.
Læs også:
Pensam: Sådan løser vi vores alvorlige it-udfordringer