læs også: Nianet ramt af nedbrud i Vest- og Midtjylland
Det var softwarefejl på to routere, som torsdag betød at erhvervskunder hos Nianet "i og omkring Midtjylland" og havde "nedsat eller ingen fremkommelighed," sådan som firmaet fortalte kunderne på en telefonsvarer.
Det fortæller Per Rosen, der er teknisk direktør hos Nianet.
"Det er den samme softwarefejl, som har ramt to routere, en i Ringkjøbing og en i Grindsted," siger han.
Det gav ifølge direktøren nedsat fremkommelighed i nettet, der dog aldrig døde helt.
Problemet opstod omkring klokken ti, men eskallerede i løbet af dagen med større og større pakketab i nettet.
Han fortæller, at firmaet i første omgang mistænke et fiberbrud, men senere stod det klart, at det var softwaren i routerne den var gal med.
"Vi ledte først efter en fiberskade, fordi to bokse var berørt samtidig, men så fandt vi en vej ind til routeren og fandt et memory problem," siger han.
"Muligvis sandede de til på grund af memory leaks," siger Per Rosen.
Det lykkedes Nianet at genstarte den ene routere via fjernadgang, men i Ringkløbing blev det nødvendigt at sende teknikere ud på Nianets PoP (Point of Precence) for at hive logfiler ud af kassen, inden de genstartede den, fortæller han.
Hedigvis havde Nianet folk i Ringkjøbing, som kunne tage ud til routeren.
Han fortæller, at de berørte routerne er udstyret med redundante forbindelser.
"Men når selve kassen fejler softwaremæssigt, så virker redundansen desværre heller ikke," siger Per Rosen.
Omkring klokken 15.15 var der igen hul igennem til kunderne i og omkring Midtjylland.
Han fortæller, at problemet kun berørte fem erhvervskunder, som kan have flere kredsløb.
Når Nianet annoncerede problemet bredt på telefonsvareren hos Helpdesk og NOC, skyldes det at Nianet som statsleverandør har skærpet alle procecesser.
"Derfor er vores procedure, at vi lægger beskeder ud, når der er ting i nettet, som kan berøre flere kunder," siger han.
Præcis hvorfor Nianets Cisco-routere fejlede på softwaren står tilbage at finde ud af, fortæller han.