Læs også: Stofa-køb er et frontalangreb på TDC
"Jeg kunne ikke drømme om en bedre blåstempling af vores teknologi fra et fiberselskab. Det kunne faktisk ikke have været bedre."
Sådan lyder den glædestrålende melding fra Yousees direktør, Niels Breining, oven på morgenens nyhed om konkurrenten SE's køb af Stofa.
Et køb, der er en erklæret offensiv mod Yousees dominans på det danske tv-marked.
For med købet burde al snak om fiberteknologiens fortræffeligheder over for coax-kablerne, ifølge Yousee-direktøren forstumme.
"Det er interessant, at SE med købet af Stofa erkender, at den teknologi vi bruger, nemlig coax-kabler, er fuld konkurrencedygtig med fiberkablerne", siger Niels Breining.
"Syd Energi og konkurrenterne har jo i en årrække sagt, at coax-kablerne slet ikke dur, men nu går de ud og køber en masse. Det er lidt selvmodsigende, men købet må derfor være en blåstempling af, at coax-kablerne er ligeså gode som fiberkablerne," lyder det fra Niels Breining.
En virkelig guldklump
"Den pris, de har betalt for det, viser også, at Yousee virkelig er en guldklump," lyder det drillende fra Niels Breining.
At der var en konsolidering på vej på tv-markedet, kommer ikke som den store overraskelse hos Yousee.
"Vi har vidst i et stykke tid, at der ville ske noget. Det er rimelig logisk, når elselskabernes samarbejde nu går så dårligt. De har ikke haft succes med det de ville, og nu går den ene solo," siger Yousees direktør, Niels Breining.
Han anerkender, at konkurrencen nu alt andet lige bliver skærpet.
"Jeg ville være blind og døv, hvis jeg ikke kunne se, at det kommer til at betyde et eller andet. Men vi er meget spændte på at se, hvad der kommer ud af det, når to meget forskellige aktører går sammen," siger Niels Breining.
Han lægger ikke skjul på en større respekt for konkurrenten Stofa end for SE.
"Hvad kommer der ud af det, når Stofa - en god og sund virksomhed, der forstår kabel tv-markedet - går sammen med en virksomhed med mange penge, der ikke har forstået markedet? Eller sagt på en anden måde: Når nu en rig amatør går sammen med en lille, men dygtig professionel, hvem kommer så til at bestemme?," spørger han.
Niels Breining tvivler på, at Stofa markedsforståelse for lov at komme til udtryk.
"Jeg er bare langt fra sikker på, at de får lov at fortsætte med at forstå det," lyder det fra ærkerivalen.
I det hele taget mener han, at købet er et udtryk for en verden af i går.
"Det er lidt oldfashion i forhold til nogle af de ting, der er på vej, for konkurrencen kommer til at stå om noget helt andet. Jeg kan ikke se, hvordan det her forbedrer deres situation i forhold til Netflix eller Youbio. Det er nogle helt andre ting, der interesserer os i dag end det her," slutter Yousee-direktøren.