I går gik en række danske hjemmeside-ejere til medierne for at søge hjælp. Og det gav gevinst.
Facebook har i måneder og uger blokeret op til 1000 danske domæner. Det vil sige, at det ikke har været muligt at dele indhold fra siderne på Facebook. Men flere af siderne oplevede i aftes, at blokaden forsvandt, skriver DR.dk.
Facebook har været meget tavs omkring årsagen til blokeringen. Men Facebook har formentlig udelukket domænerne, fordi de alle på et tidspunkt har været hostet hos Unoeuro, der ifølge Facebook har lagt serverplads til hjemmesider mistænkt for at udsende spam.
Facebook er lige så tavs vedrørende åbningen.
Siden Scoopdeal.dk og bloggen Trendsonline.dk kan derfor nu juble over igen at være kommet i kridthuset hos Facebook - men har ikke fået en forklaring på årsagen eller vished om, at problemet er løst for bestandigt.
Andre stadig ude
Men måske er det blot de hjemmesider, der har klaget offentligt, som har fået særbehandling af Facebook.
For andre hjemmesider, som Facebook af uvisse årsager har set sig sur på, er stadig ikke lukket indenfor. "Regenkirke.dk" kan for eksempel stadig ikke dele link på Facebook, selv om hjemmesiden ikke længere ligger hos Unoeuro.
Webhostingfirmaet Unoeuro, som angiveligt har en anpart i, at de mange sider har været udelukket, har heller ikke fået nærmere besked om problemet - eller hvordan firmaet kan afhjælpe det. I et blogindlæg fra i aftes fortæller Unoeuro om sagen fra firmaets side.
For eksempel har Unoeuro tilbudt at flytte kunder fra de berørte servere til andre, uden at det har haft nogen effekt på blokeringen hos Facebook. Også kunder, der helt har forladt Unoeuro, har oplevet, at blokeringen flytter med som nissen. Facebook lader til at have blokeret selve domænet og ikke blot ip-adressen, som er den typiske reaktion.
Derfor kan Unoeuro også kun gætte på, hvordan problemet er opstået:
"I princippet kunne det være sket for enhver anden webhoteludbyder med flere kunder på samme server, og det undrer os meget, det ikke allerede er. Vores holdning er, at det bunder i et ekstremt dårligt system hos Facebook. Et system som blokerer alt for bredt og ingen information eller advarsel giver omkring en blokering," skriver Unoeuro.
"Vi følger sagen tæt, men er stadig uforstående over for årsagen til blokaden. Både vi og vores kunder forsøger stadig at få et svar ud af Facebook," uddyber direktør Pelle Smidt til ComON.
Firmaets kontakt til Facebook sker skriftlig via det sociale medies kundeservice.
"Vi er kede af, at vores kunder holdes som gidsler i sagen. Og vi er kede af, at det til syneladende kun er de største sider, som har været i stand til at lave noget støj omkring sig, som Facebook nu har hjulpet".
Unoeuro gætter stadig på, at problemet skyldes, at Facebook har lyttet til en fejl i en virusscanner.
ComON har bedt om en kommentar fra Facebook, men har endnu ikke modtaget svar.