Artikel top billede

Nu kan du få elektronisk rat i din næste bil

Som det første bilfirma i verden vil Nissan nu bygge en bil med fuldelektronisk rat. Slut med mekanisk styring af hjulene.

I fly har man i mange år haft det, der kendes som "fly-by-wire". Det betyder, at flyet har et elektronisk system til at bevæge kontrolfladerne. I de gamle fly var der et mekanisk eller hydraulisk system, hvor der er en direkte fysisk forbindelse mellem kontrolfladerne og rorpinden i cockpittet. I biler er der stadig en sådan mekanisk forbindelse mellem rattet og hjulene - men det bliver anderledes nu.

Nissan har netop meddelt, at man kommer med en bil med fuldelektronisk styring inden for det næste år. Dermed er Nissan den første bilproducent i verden, der indfører "drive-by-wire".

Der er ikke længere en direkte kontakt mellem rattet og bilens hjul - det er kun elektriske signaler, der sendes frem og tilbage. Du kan rive i rattet, lige så meget du vil. Det udløser blot et signal om, at hjulene skal dreje i en bestemt retning.

Den klassiske ratsøjle er altså væk. Rattet er forbundet med tom luft. Hvis den elektroniske styreboks ikke virker, sker der ingenting, når du drejer på rattet. Og dog. For Nissan har indbygget en sikkerheds-funktion, som kobler rattet til en mekanisk styring, hvis elektronikken svigter. Går det helt galt, kan du stadig dreje hjulene ved at hive i rattet.

I første omgang vil Nissan bruge den elektroniske styring i en model i luksusserien Infiniti. Det er endnu et skridt på vejen mod den selvkørende, automatiske bil. De fleste biler har allerede en elektronisk gaspedal, men bremserne og rattet fungerer stadig mekanisk.

Med det elektroniske system kan bilen selv gribe ind, hvis bilen bliver presset af sidevind eller kommer ud i en anden farlig situation. Nissan vil også udstyre sine biler med sensorer og et kamera, der er installeret under bakspejlet. Informationerne fra kameraet sendes direkte til kontrolsystemet.

Det er stadig bilisten, der styrer, men bilen er i stand til at korrigere og overtage kontrollen, hvis den registrerer en mulig fare. I praksis betyder det også, at du skal foretage færre bevægelser med rattet.

Systemet skulle også være i stand til at genkende forhindringer på vejbanen og styre forbi. Det samme gælder, hvis bilisten falder i søvn - så sørger systemet selv for at holde bilen på vejen. Det er altså en slags hybrid mellem den almindelige bil og de selvkørende robotbiler, som Google og andre tester i øjeblikket.

Der er flere informationer om systemet i dette tekniske dokument fra Nissan.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere