Læs også:
Iskold luft: TDC dropper samarbejde med Nokia
Derfor har TDC ombestemt sig: Tager Nokia tilbage i butikkerne
Nokias regnskab for tredje kvartal er på gaden, og det viser endnu en gang, at pengene fosser ud af den finske teleproducent.
Resultatet af tredje kvartal viste et driftsunderskud på 943 millioner euro, svarende til 7 milliarder kroner, og dermed fortsætter den blødende linje fra de foregående kvartaler.
Alligevel ser Sydbanks analytiker Morten Imsgard et par lyspunkter i regnskabet hos teleproducenten, der kæmper en hård kamp for at komme tilbage til fordums storhed efter at være faldet bag om smartphonedansen.
Netværksdivison tjener penge
"Der er et par klare lyspunkter, og de fleste ligger i deres netværksdivision, Nokia Siemens Networks, der kommer overraskende stærkt ud med høj indtjening og nogle forventninger om fortsat høj indtjening i de næste kvartaler," lyder det fra Morten Imsgard, analytiker i Sydbank.
For jo bedre netværksdivisionen klarer sig, jo mere tid køber selskabet sig til at få gang i smartphonesalget. For det ser til gengæld stadig ser sløjt ud.
"Hvis man kigger lidt mere ned i mobildivisionen, så er Symbian-telefonerne stort set usælgelige og Lumia-telefonerne sælger ikke så godt, som jeg havde regnet med. Det er nok drevet af, at kunderne venter på Lumia-telefonerne med Windows Phone 8," siger Morten Imsgard.
Han tilføjer, at Nokia også er relativt forsigtig med forventningerne til julesalget.
"Det vidner om, at vejen tilbage på smartphone-markedet er hårdere, end de havde forestillet sig. Kunderne skifter ikke styresystem uden videre, og mange kunder er bundet økonomisk op på Apple og Android."
TDC-uro symboliserer Nokias problemer
For nylig kom det frem, at Nokias samarbejde med TDC hang i en tynd tråd, angiveligt på grund af uenighed om, hvor mange penge Nokia selv skulle smide på bordet for at sikre markedsføring af Lumia-telefonerne, hvis succes bliver regnet for helt afgørende for Nokias vej tilbage på smartphone-markedet.
Dog blev der fundet en løsning i sidste time, men alligevel ser Morten Imsgard sagen som symptomatisk for Nokias identitetskrise lige nu.
"Nokia har visse udfordringer med at få verdens teleselskaber til at promovere Nokia telefoner, senest illustreret ved problemerne med TDC i Danmark. Måske er det fordi, at Nokia har en selvopfattelse, der ikke stemmer helt overens med, hvordan virkeligheden ser ud i dag",
"Problemet illustrerer, at styrkeforholdet mellem operatører og producenter har ændret sig," forklarer Morten Imsgard.