Læs også:
Så mange styresystemer skal du mestre i dag
Til it-chefen: Sådan skal du tænke for at blive en succes
Danske CIO'er nægter: Derfor vil vi ikke være drifts-slaver
Bring your own device (BOYD) og consumerization er to trends, som de fleste it-chefer i dag er nødt til at forholde sig til.
Det gælder ikke bare medarbejdernes ønsker om smarte smartphones, tablet-pc'er og Mac-computere, men også alle mulige innovative cloud-tjenester, der udfordrer den traditionelle sikkerhed og it-administration i virksomheden.
"Det vil skabe et kaos, uanset hvordan du ser på det," skriver Capgemini-rådgiver Simon James Gratton i et blogindlæg.
Men hvor nogle mener, at netop disse trends betyder enden på it-afdelingens og it-chefens kontrol - eller magt om man vil - så er det ikke sådan, Simon James Gratton ser på det.
Du er vigtigere end nogensinde
"Forbrugerliggørelsen af it er en uundgåelig trend, men ikke uden sine egne udfordringer og kan resultere i data-kaos i din organisation. Så det ser ud til, at CIO-rollen er vigtigere nu, end den nogen sinde har været."
Capgemini-rådgiverens pointe er nemlig, at virksomhedens ledelse i stigende grad bliver nødt til balancere de nye trends og forventninger hos medarbejderne med et stigende behov for konsistens og optimering i virksomheden.
"CIO'en er død, længe leve CIO'en," skriver Simon James Gratton og forklarer:
"Jeg mener, det er fair at sige, at levetiden for command og control CIO'en, hvis eneste opgave er at reducere omkostninger inden for it, er begrænset for at sige det mildt."
Her er den nye rolle for it-chefen
Til gengæld mener han, at der er en række grunde til, at it-chefen bør kunne bevare sin rolle i som en central figur i virksomheden - og måske endda styrke den.
Dels har han kendskabet til al den legacy-it, der findes i virksomheden. Disse historiske investeringer smider man ikke bare væk, fordi tiderne skifter.
Der er hele behovet for at skabe gennemsigtighed og leve op til compliance.
Der er sikkerhedsspørgsmålet, der kun bliver mere aktuelt med cloud og mobilitet.
Og så er der ikke mindst hele infrastrukturen i virksomheden, som skal sikre at alle medarbejdernes dimser og dingenoter fungerer optimalt og sikkert.
"Det næste årtis CIO vil fokusere på at balancere konsistensen i it med forbrugernes behov (kunder, partnere, medarbejdere), så det hænger sammen på en måde, de kan forstå."
"Essensen er, at CIO'en er nødt til at fokusere på at levere service for den næste generation af vindensarbejdere snarere end at forsøge at kontrollere det," skriver Simon James Gratton fra Capgemini.
Læs også:
Så mange styresystemer skal du mestre i dag