Windows 8 skaber en optimisme i kanalen, som ikke har været der længe. XP-, Vista- og Windows 7-lanceringerne gav ikke de store salgsboom i kanalen, men en lang række af de forhandlere, CRN har talt med, håber, at Windows 8 kan ændre billedet.
Det er især den samtidige lancering af Windows Phone 8 og en lang række tablets, der kører med touch-interface, som trækker forventningerne op.
"Vi får ikke lov til at tjene penge på at sælge iPads. Med Windows 8 får vi pludselig muligheder for at flytte folk. Også fordi Windows giver nogle erhvervsmæssige muligheder, som vi ikke har haft før," siger Kent Petersen, direktør for EDB-Centret i Holstebro.
Netop muligheden for at kunne lave erhvervsløsninger er kernen i forhandlernes positive forventninger. Flere fortæller, at kunderne selv åbner dialogen om Windows 8.
"Vores erhvervskunder mærker jo presset fra medarbejderne for at få tablets. Med Windows 8 kan vi nu lave systemer, der rent faktisk giver mening for virksomhederne," fortæller Lars Jørgensen, som er salgschef hos Kontor Syd.
Hos FLC i Aarhus ser direktør Torben Høiberg også positivt på mulighederne for at lave apps, der kan bruges på Windows Phone og tablets.
"Det er åbenlyst, at kunderne har brug for det. Nu har du en fælles platform, der er sikker. Selvfølgelig skal kunderne kunne tilgå deres forretningsapplikationer. Og det er oplagt, at folk, som render rundt med en bærbar, måske i stedet skal have en tablet eller en smartphone," siger han.
Læs mere:
IDC-analytiker Anders Elbak kan godt forstå optimismen:
"Producenterne synes at være opsat på at komme efter det marked, de har mistet til iPad og iPhone. Samtidig er det lykkedes Microsoft for første gang i mange år at skabe en coolness omkring sine produkter med annonceringen af Surface."
"Microsoft-forhandlerne har manglet en rambuk. Med Windows 8 og de nye produkter får de muligheden for at få en fod i døren, fordi her er noget nyt, der er interesse omkring," siger Anders Elbak.