Flyselskabet Emirates fra Dubai vil fremover tillade, at passagerer på selskabets store A380-fly kan tale i deres mobiltelefon under flyrejsen. Det skriver All ThingsD. I Danmark har SAS allerede planer om at lade de rejsende bruge mobiltelefoner om bord på de fly, som også tilbyder trådløst internet. Det skal ske fra slutningen af året.
Emirates bruger den såkaldte OnAir-teknologi til mobiltelefoni, som også leverer trådløs netadgang på selskabets fly. Den eneste alvorlige begrænsning er, at mobiltelefoner ikke må bruges i USA's luftrum, så de skal slukkes, når flyet nærmer sig USA.
Derfor må de søvnige passagerer altså formentlig nu vænne sig til, at der kommer en melding i flyets højtaler, når man krydser den usynlige grænse, som ligger omkring 400 kilometer ud for USA's kyst. Så er det altså slut med at tale i sin mobiltelefon over skyerne.
Men det kan selvfølgelig blive svært overhovedet at få sovet på turen, hvis sidemanden taler i telefon under hele rejsen. Flere flyselskaber har indtil nu afvist at indføre mobiltelefoni netop med den begrundelse, at det vil forstyrre andre rejsende.
Emirates er dog kendt for at være på forkant med teknologien. I 1993 kunne flyselskabet installere de første satellit-telefoner på sine fly. Emirates kunne også tidligt tilbyde fax-maskiner over skyerne, og der kom trådløse netværk i de store A380-fly sidste år.
Den tekniske løsning for mobiltelefoni over skyerne bruger en såkaldt pico-celle ombord på flyet - altså et slags lokalt mobilnet - der opfanger signalerne fra mobilen og leder dem videre til en satellit. Mobilen sender kun meget svagt, fordi antennen er tæt på.
Samtidig er der installeret udstyr, som skal forhindre, at mobilen får kontakt med en terrestrisk antennemast.
Foruden Emirates har australske Quantas også tilladt brug af mobiltelefoner i sine fly, men kun til at sende tekstbeskeder og gå på nettet. Tyske Lufthansa har også annonceret, at man vil tillade rejsende at sende sms-beskeder med mobilen.
Flyproducenten Boeing har allerede meldt ud, at rejsende i de største flymodeller 747-8 Intercontinental, 787 Dreamliner og 777 kan foretage mobilopkald fra næste år. Men selvom den nødvendige teknologi er på plads, kræver det stadig, at reglerne tillader mobiltelefoni, og her er det amerikanske luftrum altså stadig en mobil-fri zone.
Så ser det anderledes ud med brug af elektronisk udstyr under start og landing, hvor det er meget svært at håndhæve de eksisterende regler. Der er nu udsigt til, at disse regler kan blive lempet i USA.