"Go screw yourself Apple".
Så bramfrit udtrykte Lee Brimelow sig i 2010 - og tilføjede, at han aldrig ville købe et Apple-produkt igen.
Lee Brimelow er såkaldt "developer evangelist" hos Adobe, og i 2010 var Apple og Adobe ikke gode venner. Langt fra. De var i krig.
Adobe var få uger fra at lancere en smart filføjelse til Flash, så udviklere kunne lave apps og spil i Flash - og nemt cross compile dem til iPhones. Men inden lanceringen satte Apple en kæp i hjulet. Ændrede sine betingelser. Og pludselig var det ikke tilladt at programmere iOS-apps i andet end Objective-C.
"Det gjorde mig og mange andre vrede. Men de ændrede jo efterfølgende mening. Vi fik aldrig svar på hvorfor, men de kom tilbage og accepterede, at ting var programmeret i andre sprog. Og nu har de har jo ikke blot tilladt det, de er også begyndt at promote vores redskaber. Så jeg vil mene, at der er et meget bedre forhold mellem firmaerne nu," siger Lee Brimelow og indrømmer, at han i dag både ejer en iPad og en Macbook.
Hvem vandt krigen?
Det var en krigserklæring, da Steve Jobs gjorde sine mobile enheder immune over for Flash-afspilleren. Og efter at Adobe selv valgte at lukke udviklingen af Flash til mobile enheder, kunne man erklære Apple som vinder af twisten.
Men Lee Brimelow vil ikke direkte give Apple skylden for, at webudvikling har flyttet sig væk fra Flash og mod åbne standarder de seneste fem år. Det skyldes i højere grad mobiltrafikken, og at udviklere i dag skal tage hensyn til en eksplosion af devices.
"Men ja, de sidste par år har Apple og andre angrebet Flash. Hvilket har skræmt nogle kunder fra at deploye i Flash. Og der er Flash-folk, der har mistet deres job på den konto, så det har haft en effekt," siger Lee Brimelow og kommer med en beroligende besked til Flash-udviklerne.
"Men min besked til Flash-udviklerne er, at der ikke findes en kæmpe gruppe af HTML5-udviklere med ekspertise inden for animation og interaktiv webudvikling, der stjæler vores job. Den gruppe findes simpelthen ikke. Så det er op til os at tage de nye teknologier til os og bruge dem. De kræver ikke så meget at vænne sig til, hvis man er åben. Du kan nu lave mange af de samme ting i HTML5, css3 og JavaScript, og med vores nye værktøjer er det næsten den samme oplevelse som udvikler," siger Lee Brimelow.
Han mener dog, at kvaliteten ved brug af HTML5 langt fra vil være den samme som ved brug af Flash. Men at man til gengæld for topkvalitet er garanteret en langt bredere reach på flere platforme.
Her er Flash særlig godt til
Men hvor langt er der mellem udvikling i Flash og HTML5 i øjeblikket?
"Flash har været her i mange år. Der er et kæmpe udvalg af frameworks, referencer og et stort community. Hele området for interaktion og animation i HTML5 er først lige begyndt. Og det tager tid at opbygge. HTML5 vil aldrig blive lige så godt som Flash, for Flash udvider sig også hele tiden," siger Lee Brimelow.
"Men vores pointe er, at du ikke altid behøver de mest avancerede teknologier. Vi siger: Brug kun Flash, hvis du ikke kan bruge andre teknologier. Vi vil selvfølgelig ikke afskære folk fra at bruge Flash, men vi ser bare to områder, hvor Flash er HTML5 langt overlegen," siger Lee Brimelow.
Adobes eget fokus med Flash går specifikt på spil og avanceret video.
"Spil og avanceret video er vores hovedfokus med Flash, for det er to områder, hvor HTML5 bare ikke kan konkurrere med Flash. Vi har lagt en masse nye funktioner i Flash-playeren, som primært knytter sig til gaming. 24 ud af de 25 mest populære Facebook-spil er bygget i Flash, og populære spil til Android og iOS som Superhexagon og Wonderput er også lavet i Flash," siger Lee Brimelow, der deler ud af sine egne udvikler-erfaringer på GoToAndLearn.com.
ComON var inviteret til konferencen "Create The Web" i London af Adobe.