Du lever ikke op til dit fulde potentiale.
Og det er sandsynligvis, fordi du spilder din tid, mener den tidligere iværksætter Jason Womack.
I dag arbejder han som investor i it-branchen og har desuden skrevet bogen Your Best Just Got Better: Work Smarter, Think Bigger, Make More.
I den fortæller han, hvordan han mener, at du kan udnytte din arbejstid bedre. Og i et interview med det amerikanske iværksættermagasin Inc. deler han nogle af sine tricks.
"I starten troede jeg, at problemet var mangel på tid. Men i dag har jeg indset, at problemet er mangel på energi og fokus," siger han til Inc.
1. Fokuser på det virkelige problem
Det føles godt at løse en opgave. Derfor vælger vi ofte de små og overskuelige opgaver fremfor de store og mere afskrækkende opgaver.
Eksempelvis kan det være fristende at fokusere på den email, der netop er røget ind i din indbakke i stedet for den store opgave, som du sad og baksede med, før du modtog emailen.
"Det skyldes, at vi tørster efter succesoplevelser, og bare leder efter noget, som vi kan krydse af på vores todo-liste," siger Jason Womack.
Men i stedet mener han, at du bør holde fokus på det virkelige problem - den store besværlige arbejdsopgave.
2. Skift omgivelser
Ifølge Jason Womack er dine fysiske omgivelser og dine dårlige vaner tæt forbundet.
Derfor bør du forsøge at ændre dine omgivelser, hvis du oplever, at du ikke arbejder tilstrækkeligt produktivt i et specifikt arbejdsmiljø.
Han forklarer, at han eksempelvis ikke laver telefonopkald ved sit skrivebord, fordi ting på hans skrivebord og på computeren har en tendens til at stjæle den opmærksomhed, som han bør have på samtalen.
I stedet vælger han gå ind i et særligt værelse i sit hus.
"Det værelse er mit tænke-værelse. Og du bør også spørge dig selv: 'Hvad kan jeg ændre i mine omgivelser, der sikrer, at mine evne til at fokusere bliver forbedret, og min energi dermed bliver brugt mere hensigsmæssigt," siger han.
3. Undgå afbrydelser og distraktioner
Ifølge Jason Womack er de største produktivitetsproblemer, at folk oplever, at deres tid forsvinder mellem hænderne på dem, uden at de egentlig er klar over, hvad den bliver brugt på.
"Hvis jeg skal give et enkelt råd til en person i en lederstiling, så er det, at vedkommende bør minimere antallet af gange, hvor han eller hun bliver distraheret under sit arbejde," siger han.
Det er en velkendt problemstilling.
Og stresseksperten Majkan Matzau har eksempelvis tidligere fortalt til ComON, at hvis du bliver afbrudt, mens du arbejder koncentreret, kan det tage op til 20 minutter at nå det samme koncentrationsniveau igen.
Jason Womack anbefaler derfor, at du finder det fysiske arbejdsmiljø, hvor du føler dig mest effektiv og, hvor risikoen for at blive forstyrret er mindst.
Bliver du mere effektiv af at være i god form?
Womack anbefaler desuden, at du fastsætter tidsvinduer, hvor det er okay at blive forstyrret.