Læs også:
Danske CIO'er nægter: Derfor vil vi ikke være drifts-slaver
It-budgetterne barberet helt ned - nu kommer problemerne
Det er på høje tid, at CIO'er og it-chefer begiver sig ud på farefulde eventyr og beviser, at de er en ægte helte.
Sådan lyder budskabet fra Mark McDonald, der er analytiker hos Gartner og står i spidsen for firmaets ledelses-rådgivning.
I et blogindlæg skriver han, at it har brug for at give sig ud på en "episk rejse."
"It har brug for en episk rejse, da den vej, it befinder sig på, er mere end godt slidt og blevet et spor, der let kan udelukke muligheder for innovation og vækst," skriver Mark McDonald.
Problemet er, mener han, at it-organisationer grundlæggende minder alt for meget om hinanden, hvilket betyder, at man har svært ved at komme op med helt nye svar på spørgsmål om, hvordan man skaber vækst og innovation.
"Det er på tide at it tager på et ‘road trip', men ikke et hvilket som helst et - et episk et, der vil forandre dem og for evigt forandre organisationen," skriver Mark McDonald.
Her er mulighederne for total forandring
Mark McDonald har tidligere vurderet, at it-budgetterne i mange virksomheder nu er så nedbarberede, at det skaber problemer, når it skal spille den mere fremadrettede rolle, hvor det handler om at skabe nye forretningsmuligheder.
Det er en god anledning til at gøre op med det velkendte, mener han.
"Vores helte, CIO'erne og it-lederne, har et uudnyttet potentiale nu, hvor de har demonstreret evnen til at klare it driftsmæssigt, økonomisk og organisatorisk," skriver Gartner-rådgiveren.
Det positive er, at forandringerne allerede står og banker på døren til it-chefens kontor - eksempelvis i form af consumerization, mobility og smarte webtjenester.
"Se dig omkring i butikken og rundt omkring på nettet. Kan du bygge det, du ser? Svaret er ja, men ofte med forbehold. Vi er nødt til at komme i gang med at handle og lægge disse advarsler bag os."
"It's fremtid ligger ikke i fortiden. Fremgangsmåderne, karaktertrækkene i lederskabet, strukturerne og idéerne, der har domineret i de seneste 40 år, har tjent os vel, men vores egen succes har ændret verden. Nu er det på tide, at vi også forandrer os," skriver Mark McDonald.
Men selvom budskabet fra Gartner-rådgiveren - og snakken om en "episk rejse" - kan få de fleste kontornussere til at vågne op bag computerskærmen, kan man med rette spørge, om nutidens CIO'er ikke allerede er godt i gang med den rejse, Mark McDonald taler om?
Sådan tænker danske CIO'er
Gartner-analytikerens budskab fremstår måske en anelse akademisk, men hans pointer om, at man it-afdelingen ikke bare skal stå for driften, men også være med til at skabe nye forretningsmuligheder og vækst, er de fleste enige i.
Et eksempel er Årets CIO, Mikael Munck fra Saxo Bank:
"Vores diskussioner bliver altså ulige meget lettere, når vi er enige om, at vi som udgangspunkt ikke har it-projekter, men kun forretningsprojekter."
"Hvis vi skulle diskutere, at it bruger for mange penge, så var selve karakteren af diskussionen en anden. Men vi har "business owners" fra forretningen på alle vores projekter, så vi står virkelig sammen i alle projekter," udtalte han i forbindelse med titlen som Årets CIO.
Niels Bjørn-Andersen fra institut for it-ledelse på CBS sagde for nogle uger siden til Computerworld, at kravet om værdiskabelse efterhånden er gået op for de fleste CIO'er.
"Jeg mener, at danske CIO'er godt har forstået det. Selvfølgelig er man nødt til at dække den tekniske flanke af og at have den kompetence, men kravene er jo så sandelig også, at man leverer værdi til virksomheden."
"Det er et helt uomgængeligt krav. Hvis ikke man kan levere det, er det rimeligt nok, at man bliver skiftet ud," sagde Niels Bjørn-Andersen blandt andet.
Læs også: