Læs også:
Oracle-boss sluger kamel: Nu er cloud altså et hit
Her er Oracles næste generation af databaser
San Francisco: It-selskabet Oracle er på blot syv år vokset på mandskabssiden fra omkring 50.000 medarbejdere til i dag at have mere end 100.000 folk på lønningslisten.
Den udvikling er sket, efter Oracle har brugt godt 250 milliarder kroner på strategiske opkøb.
Bedst til alt
Formålet med den vilde vækst har hele tiden været klar:
At være den bedste i hele stakken fra applikationer, middleware, databaser, operativsystem ned til de virtuelle maskiner i servere og på storageområdet - og så integrere selskabets mange software- og hardwareprodukter med hinanden.
Det understreger Oracles præsident, Mark Hurd, på en pressekonference i San Francisco på selskabets OpenWorld-konference foran omkring 200 journalister fra hele verden.
"Jeg vil virkelig gerne have, at I skriver om dette her," bønfalder han fire gange under sin tale om Oracles monstermaskiner, Exadata, og hvordan database-kæmpen med sin trehovedede cloud-stratregi vil tage kampen op mod kunder, partnere og kunder som Salesforce, EMC og Amazon.
Han ønsker dog ikke at udtale sig om fremtidige opkøb som eksempelvis netværksvirksomheder der kunne konsolidere Oracles indflydelse i it-verdenen.
Partnere bliver konkurrenter i skyen
Mark Hurd fortæller, at Oracles sky-strategi går ud på at tilbyde private, public og hybrid clouds, hvor kunderne så selv kan mikse rundt mellem applikationer i de forskellige skyer - enten ude på nettet, eller hjemme i virksomhedens eget datacenter.
Også selvom selskabet dermed reelt lægger sig ud med en masse partnere i kampen om at tiltrække kunderne.
"Så længe vi har den rette strategi, så vil vi altid tiltrække konkurrenter. Vi vil fortsætte med at samarbejde med andre cloud-leverandører, men differentiere os på applikationsniveauet," siger han om selskabets fremtidige strategiske navigation i skyerne.
Bruger kassen på integration
Mark Hurd blev i sin tid som topchef hos HP kritiseret for at overse forskning og udviklingsprogrammer for at fastholde HP i førersædet.
Som præsident hos Oracle slynger han gladelig rundt med oplysninger om, at Oracle i de seneste par år har brugt omkring 80 milliarder kroner på forskning og udvikling.
"Vi ønsker at levere hele stakken, så vores kunder ikke skal samle delene selv. Der ligger vores fokus," forklarer han.
Udvikling i udviklingslande
Oracle-præsidenten peger på, at Oracles fremtidige vækst i lighed med mange andre it-selskaber især skal komme fra BRIC-landene Brasilien, Rusland, Indien og Kina.
Derfor er dansk partner misfornøjet
Derfor har selskabet også planlagt en større charmeoffensiv i Beijing, Kina i sommeren 2013 med landets største it-konference nogensinde.
Udover at fortsætte med vokse på den kinesiske udgave af OpenWorld, vil Oracle også holde fast i sin OpenWorld-konference i São Paulo i Brasilien.
Samtidig lufter Mark Hurd Oracles visioner om at ekspandere kraftigt i Rusland.
"Vi ser også store muligheder for vækst i Vesteuropa," skynder han sig med at tilføje til den internationale skare af journalister i Moscone Centrets presserum.
Oracle tager partnernes brød
Direktør Mogens Nørgaard fra Oracle-partneren Miracle er også i San Francisco, selv om han ikke ønsker at deltage på OpenWorld-konferencen, fordi han mener, at "der ikke er værdi i Oracles markedsføringssnak" på OpenWorld.
Han vurderer, at Mark Hurds udmeldinger betyder, at Oracle fortsat vil kunne vokse og blive endnu stærkere som strategisk leverandør set fra kundernes synspunkt.
Med de mange cloud-udmeldinger mener Mogens Nørgaard samtidigt, at Oracle går efter Oracle-partnernes markeder - det vil eksempelvis sige Miracles indtjening.
"De tager mad ud af munden på det netværk, som understøtter Oracles produkter," siger Mogens Nørgaard og peger blandt andet på, at Oracles strategiudmeldinger vil ramme selskaber som hans eget, men også større partnere som Logica, KMD, IBM og CSC.
"Vækststrategien er bare business set fra Oracles side, og det er jo deres valg. Men det betyder også, at der kun vil være Oracle tilbage til at synes om at markedsføre Oracle," vurderer Mogens Nørgaard, som fortæller, at han har mærket en nedgang i omsætningen på Oracles produkter over en årrække.
Læs også:
Oracle-boss sluger kamel: Nu er cloud altså et hit