Læs også:
Dansk top-firma forbyder ansatte at bruge Facebook
IBM-direktør: Sådan får du succes med social software
Sådan ser du om chefen overvåger din computer
Sådan har hospital halveret ansattes Facebook-brug
Hos flere virksomheder mener man ikke, at medarbejderne skal have adgang til sociale medier som Facebook.
Forleden skrev Computerworld om Codan, der, for at beskytte sine kunders fortrolige oplysninger og informationer, helt har valgt at blokere sine ansattes adgang til sociale medier.
Det er en forældet tankegang, der går alt for meget op i kontrol, mener en ledende forsker på området.
"Det giver ingen mening. Man burde i stedet have tiltro til, at ens medarbejdere kan uddannes til at have en fornuftig omgang med sociale medier. Den der kontrol-indstilling er dømt til at mislykkes," siger Reimer Ivang, som er lektor ved Institut for Økonomi og Ledelse på Aalborg Universitet.
Kontrol og sanktioner
Reimer Ivang har blandt andet beskæftiget sig med organisering af it-udviklingsarbejdet i store koncerner, Web2.0, samt skrevet Ph.D.-afhandling om Danfoss og virksomhedens kunderelaterede digitale initiativer.
Det handler om at forholde sig fornuftigt til sociale medier i stedet for at indføre kontrol og sanktioner.
"Det er jo kun, fordi det reelt er muligt at blokere for Facebook, at man gør det. Der er jo mange andre situationer og steder, hvor man ikke bare lige kan blokere. Det betyder så, at man lever med det, og så burde man måske spørge sig selv, om man ikke også kan leve med eksempelvis Facebook," siger han.
Reimer Ivang mener, at der er to veje, man kan gå som virksomhed i forhold til sociale medier. Valget står mellem tillid og uddannelse eller kontrol og sanktioner.
"Der er dem, der ser hullerne i osten, og dem der ser osten. Som virksomhed må man overveje, hvilken model og hvilke værdier man vil lægge vægt på. Personlig tror jeg mest på tillid og uddannelse," siger han.
Derfor er det ikke særligt fornuftigt
Giver stadig ingen mening
Mange virksomheder, herunder også Codan, vælger, at det kun er særlige personer, der har lov til at udtale sig på virksomhedens vegne over sociale medier.
Og det er fint at institutionalisere den måde, man håndterer sociale medier på, men det er stadig ikke nok, mener lektoren.
"Det er vigtigt, at man har nogle guidelines for, hvordan man agerer omkring de sociale medier på en fornuftig måde. Det kan bare ikke stå alene. Der er nødt til at være noget uddannelse og opkvalificering, for sociale medier er kommet for at blive," siger Reimer Ivang.
Men helt at lukke ned for Facebook, det giver stadig ingen mening.
"Det er ikke en strategi, der bunder i nogen særlig stor fornuft. Man bliver nødt til at se det ud fra et organisatorisk udviklingens- og uddannelsesperspektiv og opkvalificere ens medarbejdere, så de har en fornuftig adfærd omkring sociale medier," siger han.
Læs også:
Dansk top-firma forbyder ansatte at bruge Facebook
IBM-direktør: Sådan får du succes med social software
Sådan ser du om chefen overvåger din computer