It-succes i USA kræver fokus på niche

Specialisering og fokus på en nicheforretning er alfa og omega, hvis danske it-selskaber skal have succes med på det amerikanske marked, konkluderer en ny undersøgelse fra Danmarks Eksportråd.

Danske it-selskaber, der prøver lykken på det amerikanske marked, skal dyrke en niche i langt højere grad end herhjemme, hvis der skal være håb om succes i mulighedernes land.

Det er en af hovedkonklusionerne i en rapport fra Danmarks Eksportråds handelskontor i Silicon Valley i USA.

- Man føler ofte, at man bliver nødt til vokse sig større og blive mere konkurrencefokuseret for at overleve på det amerikanske marked. I virkeligheden er det i en vis forstand nødvendigt at blive mindre - mere specialiseret, særegen, snæver og segmenteret, konkluderer rapporten.

En række danske it-selskaber red på dotcom-bølgen over Atlanten. Nogle druknede undervejs, og andre kunne ikke få fodfæste, da de nåede frem.

Eksportrådets undersøgelse "Ekspansion til USA - erfaringer fra danske it-erhvervsledere" bygger på 26 interviews med ledende figurer i selskaber, der stadig holder fast på det amerikanske marked med mere eller mindre succes.

Holder ikke at kunne lidt af det hele

Formålet med rapporten er ifølge eksportrådet blandt andet at forberede andre selskaber, der overvejer at starte forretning i USA, på udfordringerne derovre.

- Danske virksomheder, som er vant til at tilbyde en bred vifte af produkter derhjemme, har det svært herovre. "Vi kan lidt af det hele"-attituden holder simpelthen ikke, og det har været dyre lærepenge, siger lederen af Danmarks Handelskontor i Sillicon Valley, Kim Nielsen.

Han peger på, at rapporten og erfaringer viser, at det slet ikke er nødvendigt med den brede produktportefølje for at skaffe kunder nok, fordi markedet er så meget større.

Fordelen ved specialiseringen er, at det er blandt andet er lettere at markedsføre ekstremt målrettet, hvilket er meget mere afgørende for at slå igennem i USA. På den måde kan der sigtes mere direkte mod nogle få firmaer i samme branche, som ofte også ligger i samme geografiske område af det store land.

Dansk beskedenhed virker ikke tillidsfuldt

Ifølge rapporten kræver det enorm ihærdighed at slå igennem i USA. De kulturforskelle, danskere ofte mener at kende i forvejen, er endnu større, end forestillingen beskriver. Og med specialiseringen er det lettere at have en aggressiv markedsføring.

- Et budskab i USA er lidt mere overdrevet end i Danmark. Dansk beskedenhed virker ikke tillidsfuld, siger Søren Højby, som er medforfatter af rapporten.

Af samme grund lægger rapporten også stor vægt på, at mange har gode erfaringer med at ansætte en amerikaner, der kender kulturen og i forvejen har et netværk, især for at tage sig af salg.

Sammenlagt betyder udfordringerne på det amerikanske marked højere driftsomkostningerne og et længere tilløb, inden salget rigtig tager fart. Men forfatterne slår samtidig streg under, at mulighederne omvendt er store, når man først er kommet i gang.

Blandt selskaberne i interviewundersøgelsen er Mondosoft, Simcorp, Danware Data og Systematic. Ifølge Kim Nielsen udgør de selskaber, som rapporten har med, cirka tre-fjerdedele af de danske it-selskaber i USA.

Relevant link

Rapporten offentliggøres fredag på Trade Commission of Denmarks hjemmeside




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere