Artikel top billede

Dansk iværksætter gør QR-koder intelligente

Annoncører og medier får helt nye muligheder for at optimere brugen af QR-koder.

Der er i lang tid blevet gjort grin med QR-koder. For selv om de kantede stregkoder kan være nemmere at aflæse end lange links, er de stadig meget statiske i forhold til, hvor og hvordan de sender brugerne videre. Den problemstilling er kerneforretningen i danske Splitter.

"I Splitter tilbyder vi en række produkter, der kan optimere marketing-kampagner, da mange brands har svært ved at vise folk den rette side, alt efter hvilken smartphone de har, tid, sted og så videre," forklarer Rasmus Burkal, stifter af Splitter.

En af de første tjenester, som Splitter lancerede, var muligheden for at forenkle markedsføringskampagner med QR-koder, så der kun er brug for én enkelt kode.

Hvis et firma i dag ønsker at sende besøgende videre til en App Store, bliver de nødt til at lave en QR-kode til Apples App Store, en anden QR-kode til Windows Phone og så videre. Med Splitter kan man forenkle kommunikationen til én QR-kode. Via device detection sendes brugeren til den app store, der passer til hans telefon.

Den funktion har både danske Telmore og amerikanske CNN valgt at købe hos Splitter.

Opsplit på land og tid

Men en automatisk opsplitning via device detection var kun begyndelsen. Med Splitters kontrol-panel har firmaer også mulighed for at bruge den samme QR-kode over en længere periode - selv om selve indholdet i kampagnen eller konkurrencen ændrer karakter over tid. Det kan betyde besparelser på papirudgifter og forhindre, at potentielle kunder møder døde eller uopdaterede hjemmesider.

Et scenario kunne være en oplysningskampagne, der strækker sig over et halvt år. I reklamesager og plakater kan afsenderen trykke en QR-kode. Men hen over perioden kan koden henvise til forskellige hjemmesider, videoer eller noget tredje.

Hos Herning Folkeblad, der dog ikke bruger Splitter, eksperimenterer man for eksempel med QR-koder for at dirigere læsere til omtale af begivenheder, der endnu ikke er afsluttet. Det kan give en mere dynamisk avis.

Næste udrulning hos Splitter er produktet CountrySplit, der som navnet kraftigt antyder sender besøgende videre alt afhængigt af deres geografiske position. På den måde håber Splitter at kunne simplificere markedsføringen for firmaer med en international kundegruppe, fordi man kan bruge de samme QR-koder på tværs af grænser - men stadig sørge for at præsentere kunderne for det tilsigtede information. 

Men Splitter er også klar til tiden efter QR-koder. Det ligger i kortene, at de grafiske koder i fremtiden bliver erstattet med NFC-chips indbygget i plakater, tøj og så videre  - der kan aflæses med smartphones. Flere moderne telefoner på markedet kan det i dag.

Splitter kan allerede understøtte NFC. En potentiel brug af teknologien er markedsføring, hvor et firma kan nøjes med at producere et visitkort eller en type reklamesag med indbyggede NFC-chips - som så digitalt kan omprogrammes, alt efter hvilken kampagneside eller app de skal henvise den besøgende til.

Fordelen ved at sende firmaets kunder gennem Splitters forskellige moduler er, at der kan trækkes målbar statistik ud af systemet.

"Med vores løsning får virksomhederne et analysemodul, der giver dem en dybere indsigt i, hvor mange der har aktiveret en given kampagne, hvornår og hvor de befandt sig, samt hvilken device de benyttede," forklarer Rasmus Burkal.

Splitter blev lanceret af Rasmus Burkal, efter at han lyntestede sin idé for publikum på det københavnske hacker-fællesskabs Demodag tidligere i år. Han har nu fået følgeskab af Morten L. Jørgensen, der senest har lavet publiceringstjenesten Magma

Splitter er indstillet til Produktprisen 2012 hos Ingeniøren.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere