Det er nye tider for it-chefen.
Hans rolle som administrator er ved at være godt forældet, og han bliver nu i langt højere grad nødt til at være en 'facilitator', der formår at være med på moden.
Ifølge Gartner vil 20 procent af it-cheferne ikke have deres stilling i 2016, og det er der en særlig grund til, mener Søren Jensen, direktør for Atea.
"Der er nogle it-chefer, der ikke vil formå at flytte sig i tide i forhold til det pres, der pludselig vil komme som en tsunami," siger Søren Jensen.
Den forældede CIO
Det øgede pres vil blandt andet komme fra unge virksomhedsdirektører, der er helt med på den teknologiske mode.
De vil kræve og forvente en moderne it-chef.
"Der er bestyrelser, som ansætter virksomhedsdirektører, der ikke er ældre end 35 år. Tro mig, den CEO eller CFO vil komme ned med sin iPhone og bede it-chefen om at sikre sig, at han dag til dag har tilgang til forretningens kritiske data, og it-chefen svarer; 'Nej det kan jeg ikke, for vi understøtter ikke Apple i vores organisation, og det vil i øvrigt tage et år og koste to millioner, hvis vi skal det'," siger Søren Jensen.
"Jeg tror bare, at CEO'en siger; 'Ved du hvad, jeg finder en anden, der kan finde ud af det her, du er sgu blevet forældet'," siger Søren Jensen, der selv har været over 15 år i it-branchen.
Ikke nok med at den moderne CIO skal være med på moden, så ændrer hans primære opgave også karakter.
"It-chefens rolle har ind til i dag været, at han bad forretningen om at definere, hvad de gerne vil have, og så lavede han en kravspecifikation ud fra det. Dernæst gik han ud til en række leverandører og bad dem om at byde ind på det de ønskede at få," siger Søren Jensen.
Den går ikke længere.
Dette skal den moderne CIO kunne
Den moderne CIO
"Hans nye rolle bliver at sætte sig sammen med forretningen og finde ud af, hvad de gerne vil have. Dernæst skal han fortælle ledelsen, hvad der kan lade sig gøre," siger han.
Det kunne for eksempel være lignende:
"'Hør her, du kan kun få 80 procent af det, du vil have, resten kan ikke lade sig gøre. Hvis du er fast besluttet på, at det skal kunne lade sig gøre, så skal du bare forberede dig på, at det kommer til at koste så mange penge, at vi i stedet burde diskutere om værdien af det du ønsker står mål, med hvad virksomheden vil betale for," siger han.
Man kan koge det ned til en markant forskel:
"Jeg siger ikke, at it-chefen er helt død, it-chefen går bare fra at være en teknologileder til at være en 'forandringsleder'. Hans rolle vil gå mere i mod at understøtte virksomhedens og medarbejdernes valg af teknologi og indrette sin infrastruktur herefter," siger Søren Jensen.
Søren Jensen mener, at den gamle måde at gøre tingene på, er en af grundene til, at mange it-projekter i tidens løb er gået galt. Og så er det ikke engang kun indenfor it, men princippet er det samme:
Storebæltsbroen halvt ude i vandet
"Når leverandørerne, for mange fejlslagende projekter, har siddet og skulle skrive under, så må nogle af dem jo have vidst, at det her kommer aldrig til at lade sig gøre. Men de har i stedet tænkt, at nu skal de bare vinde udbudsrunden, og så fikser vi den nok," siger Søren Jensen og går hurtigt videre til Storebæltsbroen.
"De italienske leverandører vandt jo også den kontrakt fordi, de kunne lave det til 18 milliarder, hvilket politikerne vidste, de kunne få igennem på finansloven. Men da de var halvt ude i vandet, så ringede de og sagde: 'Ved I hvad, vi har lavet en regnefejl, det kommer til at koste 32 milliarder, skal vi stoppe nu eller fortsætte?'".
"Og nej, man kan jo ikke bruge en bro, der kun går halvt ud i vandet, og den nåede jo også over på den anden side."
Men pointen er her, at it-chefen går fra at være ham, der stod som bindeledet mellem de italienske brobyggere og de optimistiske danske politikere.
"It-chefen har været vant til, at det var ham, der var omdrejningspunkt for alt, hvad der var nyt i virksomheden. Det kommer til at ændre sig fuldstændigt," slår Søren Jensen fast.