Computerworld News Service: Google er kendt for at sætte ambitiøse mål for sig selv og selskabet gør tilsyneladende ingen undtagelse, når det kommer til biler, der kan køre selv.
Sådanne selvstyrende køretøjer vil være tilgængelige for almindelige mennesker inden for fem år, lyder det fra Googles topchef, Sergey Brin.
Han mener, at førerløse biler vil være "langt sikrere" end biler, der føres af mennesker.
Han forestiller sig ligeledes en verden, hvor der ikke er behov for parkeringspladser tæt på for eksempel vores arbejdspladser, da bilerne i stedet blot smider deres ejere af og efterfølgende kører væk for at finde et egnet sted at parkere.
Californiens guvernør, Jerry Brown, har netop underskrevet en lov, der har til formål at fremme test og udvikling af førerløse biler. Du kan se en videooptagelse af begivenheden her.
Loven SB 1298, der er fremsat af senator for Californien Alex Padilla, skaber juridiske rammer samt sikkerhedsstandarder for test og drift af førerløse biler.
Google er i gang med at teste
Brin blev spurgt om, hvor lang tid han tror, der vil gå, før førerløse biler bliver tilgængelige for almindelige mennesker.
Han fortæller, at Googles ingeniører allerede er i gang med at teste bilerne, og at selskabet håber på at kunne lade flere medarbejdere teste dem inden for et år.
"Og det er mit håb, at en bredere del af befolkningen vil få gavn af denne teknologi inden for få år derefter," siger Brin.
Han tilføjer dog hurtigt, at han helst ikke vil "love for meget," og at Google har sat ambitiøse mål for selskabets ingeniører.
"Jeg kan se, de får stress af mit svar på det spørgsmål," siger han grinende med henvisning til nogle af Googles ingeniører, der er til stede i publikum.
Ikke desto mindre udtaler han: "Du kan tælle på én hånd, hvor mange år der går, før almindelige mennesker kan opleve det her."
Sådan fungerer de førerløse biler
Googles førerløse biler anvender kameraer, lasermåling, radar og andre sensorer til konstant at indhente data om de aktuelle vejforhold og styre sig selv.
Tilhængerne hævder, at dette gør dem sikrere end med menneskelige fører, da mennesker let kan begå fejl, miste koncentrationen, falde i søvn eller køre, selv om de er alkoholpåvirkede.
40.000 amerikanere og en millioner mennesker på verdensplan dør hvert år i trafikken, oplyser Brin.
Mener de vil være langt sikrere
"Jeg forventer, at biler, der kører selv, vil være langt sikrere end biler, der køres af mennesker," siger han.
De førerløse biler står dog overfor en del udfordringer, før de bliver lukket ud i trafikken og der er ifølge Brin stadig en del arbejde at gøre.
Googles førerløse biler har ifølge Brin indtil videre kørt cirka 483.000 kilometer i test på vejene uden et eneste uheld.
Det længste bilerne har kørt uden "sikkerhedskritisk indgriben" - når der opstod behov for, at et menneske overtog styringen - er cirka 80.000 kilometer.
"Det er ikke godt nok og vi arbejder på at bryde denne grænse," siger han.
Sikkerhed er den store udfordring
"Sikkerhed er en stor udfordring for os. Fra et teknologisk perspektiv er det en af de sværeste ting, vi har kastet os over, fordi der aldrig er nok 'niere' i forhold til at gøre tingene rigtigt," siger Brin med et it-begreb inden for driftssikkerhed.
"Hvad sker der, hvis en computer bryder samen, eller hvis dækket sprænger, eller der sker noget andet uforudsigeligt? Vi bruger dag og nat på at bekymre os om alle mulige usandsynlige ting og jeg er optimistisk i spørgsmålet om vi er i stand til at løse disse problemer," påpeger han.
Sikkerheden er dog ikke den eneste bekymring angående de førerløse biler. Forbrugerorganisationen Consumer Watchdog forsøgte at få loven blokeret (pdf) med mindre den fik tilføjet formuleringer for at forhindre indsamling af data fra bilens sensorer til markedsføring eller andre formål, der ikke direkte har med styring af bilen.
Brin mener dog, at fordelene vil opveje eventuelle ulemper eller bekymringer. Førerløse biler vil være mere brændstofbesparende, give færre trafikuheld og gøre det muligt for blinde og andre, som er "underservicerede af det aktuelle transportsystem," argumenterer han.
"Nogle mennesker har handicap, nogle er for unge, mens andre er for gamle og nogle gange er vi berusede," så vi ikke kan køre, påpeger Brin.
Førerløse biler vil ifølge Brin desuden afhjælpe trafikpropper, da de kan køre tættere på hinanden på motorvejene.
Oversat af Thomas Bøndergaard