Læs også:
Advarsel: Danmark taber milliarder på e-handel
Danske net-brugere har taget handel på mobile enheder til sig.
Næsten hver femte af alle bruger deres tablet eller smartphone, når de handler på nettet, og 28 procent af de 15 til 44-årige gør det.
Det viser undersøgelsen E-handelsindeks 2012, som DIBS har udarbejdet.
DIBS, der leverer betalingsløsninger til e-handel, har talt med flere end 9.000 internet-brugere i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Polen og Spanien om deres e-handelsvaner.
Undersøgelsen viser, at flere mænd end kvinder benytter sig af handel på smartphones eller tablet-computere.
På landsbasis har 23 procent af mændene, og 16 procent af kvinderne handlet mobilt inden for de seneste seks måneder.
Der er stor forskel på land og by, når det gælder mobil e-handel.
I København har 23 procent af forbrugerne handlet mobilt, mens det tilsvarende tal for de øvrige danske byer er 20 procent, og bare 12 procent af dem, der bor på landet, har benyttet sig af den mobile mulighed.
Flest danske mobil-handlende
Forbrugere, der allerede har prøvet at handle mobilt, har gjort det til en vane, konkluderer undersøgelsen, og i gennemsnit har de foretaget 5,5 køb i løbet af de sidste seks måneder.
I sammenligning med de øvrige skandinaviske lande, handler danskerne lidt mere. 19 procent af danskerne handler mobilt, men 18 procent af de norske og 15 procent af de svenske forbrugere gør det.
83 procent af de danskere, der handlet via deres mobile platform, forventer, at de enten vil blive ved med at gøre det i samme omfang eller ligefrem gøre det mere i det kommende år.
65 procent handler via en app og 35 procent gennem en browser. 31 procent gør det via iPhone-apps, 19 procent via iPad-apps, 11 procent via apps til andre styresystemer.
45 procent siger, at de har brugt mobilen til at handle, fordi produktet skulle anvendes direkte på mobiltelefonen, og 19 procent siger, at de har foretaget indkøb med mobilen, mens de var på farten i for eksempel bil eller bus.