Det kostede Expert rigtig mange penge at forsøge at redde kædens eksistens i Sverige.
"Inden man går konkurs, ser man jo på alle andre muligheder. Havde jeg ikke gjort det i januar 2012, havde vi ikke foretaget 45 opgraderinger - og 45 butikslukninger, hvor det så værst ud," siger koncernchef Lars Christensen om den mislykkede redningsplan.
Planen endte ifølge koncernchefen med at koste mere end 80 millioner kroner.
De 73 lukkede butikker får dog ikke kun økonomiske konsekvenser for Expert. Udlejerne af butikslokalerne skal nemlig nu til at finde nye lejere til de tomme lokaler, som den konkursramte kæde efterlader.
"Du har jo nogle forpligtelser i et lejemål, men de ophører jo ved en konkurs," fortæller koncernchef Lars Christensen.
Ikke så let at gøre huslejetab op
Lars Christensen mener, at det er svært at gøre op, hvor mange penge de ledige lejemål kommer til at koste udlejerne.
"I en konkurs er der ikke ret mange vindere. Det er klart, at der er en del udlejere, der vil have nogle fordringer inde i konkursboet nu. Det er sådan, vi forholder os til det. Det er en del af konkursen, desværre," siger Lars Christensen.
Ifølge koncernchefen ligger langt hovedparten af de nu forhenværende butikker attraktivt placeret, blandt andet i store centre, og det bør derfor være muligt for udlejerne at leje lokalerne hurtigt ud igen og minimere tabene.
Hvad nu, hvis det ikke lykkes?
"Hvordan tabet kan gøres op i worst case, hvis ikke man får lejet det ud, er jo desværre en anden sag," siger Lars Christensen.
Den endelige behandling af konkursboet ventes færdig den 6. november, har kurator Michael Levin tidligere oplyst.
Læs mere: