Priskrigen på mobiltelefoni må stoppe.
Sådan lød den formanende udmelding fra TDC's topchef, Carsten Dilling, i august, efter at konkurrenternes lavprisselskaber havde søsat rabatkampagner, som fik ordene "ekstremt kortsigtede og meget destruktive" med på vejen af TDC-topchefen.
Senere, samme måned kunne TDC løfte armene højt i vejret efter at have vundet en toårig tocifret millionaftale med bryggeriet Carlsberg.
"Konkurrencen var hård, men vi mener at have fundet den rigtige partner for Danmark," udtalte Carlsberg i en pressemeddelelse fra TDC.
Hvad der ikke stod var, at TDC med sejren skubbede Telenor, som i en lang årrække havde leveret telefoni til bryggeriet, af pinden.
Ifølge Computerworlds oplysninger var det prisen, der var den afgørende faktor.
TDC rydder bordet
"Mit indtryk er, at TDC lige nu rydder bordet hos de store erhvervskunder. Hvis du spørger TDC, siger de, at de har bedre produkter, og at det er en klar, positiv konsekvens af de seneste års strategi og fokus på området,' siger teleanalytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Markets.
Han tilføjer, at markedet er meget hårdt.
"Spørger du konkurrenterne, svarer de, at TDC er ekstremt aggressiv. De har svært ved at forstå de priser, som TDC tilbyder," siger
I gang i flere år
Teleanalytiker Torben Rune fra rådgivningsfirmaet Netplan mener, at den hårde kamp på entreprise-markedet har været i gang i flere år.
Han ser mere en ny tendens i, at lavpristeleselskaber bevæger sig ind i den lavere ende af erhvervsmarkedet og presser prisen dér.
"Det mønster, vi ser, er, at SMB-virksomheder i dag kan forhandle sig frem til andre priser, end de listepriser man har været vant til. Det er ikke usædvanligt, at en virksomhed kan opnå besparelser, der ligger på helt op til 50 procent," lyder det fra Torben Rune.
Noget tyder altså på, at også konkurrencen på erhvervsmarkedet for tiden gennemgår en intensivering.
Derfor misser mange virksomheder muligheden for at spare mange penge
Uanset teleselskabernes motiver for at skrue op for aggressiviteten på erhvervsmarkedet, er der altså rigtigt gode muligheder for at spare penge på telefoniløsningerne ude i det danske virksomhedslandskab.
Alligevel er mange virksomheder meget loyale over for deres leverandør og bange for at tage springet ud i en ny telefonløsning.
"Rigtigt mange virksomheder bruger energi på at rydde op og få strømlinet indkøbene af alt lige fra råvarer til lysstofrør. Men ved telefoni er der ofte berøringsangst, og det med god grund. Hvis man begår fejl, kan det påvirke bundlinjen meget katastrofalt," fortæller Torben Rune.
Har ikke klart overblik
Samtidig har mange virksomheder ikke et klart overblik over deres telefoniudgifter, hvilket betyder, at man først må igennem et større oprydningsarbejde, inden en ny telefonløsning kan komme på tale.
"I dagens marked kigger man på kroner og øre - man ser på, hvad man kan spare, og hvad skiftet koster. Hvis man er et rodehoved og ikke har styr på de nuværende udgifter, er skifteudgiften naturligvis større," fortæller Torben Rune.
"En ny telefonløsning rejser en forfærdelig masse spørgsmål om abonnementer, så man bliver nødt til at rydde op først. På den måde kan man sige, at det er roderiet, der er den største udfordring - det er ofte en erkendelsesproces, for hvem vil indse, at man ikke har haft styr på tingene?"
Omvendt behøver oprydningsarbejdet ikke at være en hindring. For den hårde konkurrence, og de mange nye spillere, som forsøger at vinde fodfæste på markedet, er ofte villige til at dække en del af oprydningsomkostningerne.
"Vi har set en række eksempler på virksomheder, der har fået en ny leverandør til at bære en del af omkostningerne ved at skifte løsning. Nogle leverandører er ret fleksible, hvad angår at holde kunderne skadesløse," fortæller Torben Rune.
Her er tidens største tele-hype
Når man taler om, hvad der rører sig på erhvervsmarkedet, er det heller ikke til at komme uden om hypen omkring unified communications-løsningerne, hvor alle kommunikationskanalerne i virksomheden, såsom mail, telefoni, kalender, video og chat, bliver smeltet sammen.
For det er en tendens, der i den grad driver markedet, og flere eksperter peger på, at Microsoft med deres Lync-løsning lige nu er i fuld gang med at give konkurrenterne baghjul.
"Microsofts Lync-løsning er den helt store trend, og da de fleste virksomheder allerede benytter sig af Microsofts applikationer, har Microsoft et helt genialt afsæt for at komme ind med Lync," fortæller telekonsulent Asger Villund fra konsulentvirksomheden Devoteam Consulting.
Han peger på, at Microsoft har været rigtigt god til at sætte lighedstegn mellem sig selv og unified communications.
"Der er ingen tvivl om, at Microsoft kommer til at tage en stor bid af markedet for virksomhedskommunikation. Det kommer til at gå hårdt ud over nogle af konkurrenterne," siger han.
Bannerfører
Han sammenligner Microsofts tilgang til markedet inden for UC-løsninger med Ciscos rolle som bannerfører på IP-telefoni-området for 10 år siden.
Lige nu bliver Lync modtaget med kyshånd af erhvervslivet.
Men selv om alle kigger i retning af unified communications, kan der som virksomhed være grund til at stoppe op et øjeblik, frem for at fare med på bølgen i en sand lemming-effekt.
"Jeg tror, det er vigtigt som virksomhed at gøre sig klart, hvad man har brug for, frem for at lade sig styre af, at der kommer en ny løsning," forklarer Asger Villund.
Han fortæller, at unified communications-løsninger for eksempel kræver væsentlig omtanke med hensyn til medarbejdernes mobilitet.
"En unified communications-løsning er stadig meget bundet op på pc'er, så det kræver, at man alvorligt overvejer, hvordan man håndterer sin mobilitet," siger han og tilføjer, at risikoen kunne være, at medarbejderne måske pludselig står med både en fastnettelefon, en mobiltelefon og en unified communications-løsning - et scenarium, der ikke ligefrem mindsker udgifterne, eller kompleksiteten for den sags skyld.
Noget andet er, at UC-løsningen fra Microsoft endnu ikke er helt moden til alle funktioner i en virksomhed.
"Lync er for eksempel ikke særlig velegnet til callcentre. Den har ikke alle de intelligente måder at fordele kald på, som er nødvendige for at give god kundebetjening," lyder det fra Asger Villund.
Opfordringen er derfor endnu en gang at tænke valg af telefoniløsning og hele paletten af unified communications-funktioner ind i den overordnede strategi.