Efter et lidt skuffende kvartal kan landechef Geir-Erik Lian nu glæde sig over, at de norske forhandlere netop har kåret Lenovo som årets pc-producent.
"Jeg er glad, stolt og ydmyg for tilbagemeldingen. Vi tager det ikke for givet. Det har krævet hårdt arbejde," siger Geir-Erik Liantil CRNs norske søstermedie itBransjen, som står bag kåringen.
Lenovo i Norge har ellers ikke leveret nær så prangende salgstal som resten af koncernen, hvor man i det seneste kvartal gik frem med 25 procent.
"Vi er ikke så fornøjede med tallene i Norge. Vi har opnået et dårligere resultat i den offentlige sektor, end vi har ønsket. Vi er heller ikke tilfredse med den udvikling, vi har set indenfor enterprise og SMB-markedet i øvrigt," siger Geir-Erik Lian.
Lenovo i Norge har i dag en markedsandel på seks procent mod 15 procent på verdensplan, hvor Lenovo bider HP alvorligt i haserne.
Ligesom i Danmark har Lenovo også i Norge startet sin satsning på consumermarkedet med Elkjøp/Elgiganten som sin vigtigste partner. Det forventer Geir-Erik Lian sig meget af. Han understreger dog, at Lenovo er helt opmærksomme på, at man er afhængig af et godt samarbejde med forhandlerkanalen.
"Vi ønsker at forhandlerne skal mærke, at det er økonomisk gunstigt at gøre forretninger med os," siger han.