"Vi er færdige i Sverige."
Så lakonisk fremlægger Experts koncernchef Lars Christensen situationen. Beslutningen om at begære Experts svenske kæde konkurs er endegyldig. Og Expert kommer ikke til at starte op igen. Lukningen er er kulminationen på en lang proces.
Allerede i januar blev muligheden for at trække stikket for den svenske del af forretningen drøftet på bestyrelsesplan. Det endte med at koncernchef Lars Christensen fik en bunden opgave.
"Jeg overtog jo jobbet her i starten af året, så min første opgave var at rette Sverige op. Og prøve og se om det skulle kunne lykkedes derovre. Det gav vi hinanden nogle måneder til at forsøge. Men vi besluttede også, at når vi nåede frem til den her tid på året, at vurdere om den her mission kunne lykkes. Og det stod mig rimeligt klart, at det blev svært at få Sverige rettet op. Derfor måtte jeg indstille til bestyrelsen, at det blev besluttet at stoppe i Sverige," siger Lars Christensen.
Konkursbegæringen kom som en bombe for offentligheden. Men måske ikke for folk med tæt kendskab til branchen.
For Sverige er i Nordens hårdeste marked, når det gælder retail. Det har aktørerne i hvert fald selv fastslået flere gange.
Umiddelbart tyder meget også på, at det har været i Sverige, at den store nordiske retail-krig umiddelbart har været blodigst.
Det er en krig, der for alvor blev fyret op under, da den store tyske kæde Media Markt i 2006, gik ind på det svenske marked.
Media Markt kom allerede i 2007 oppe på seks butikker i Sverige. I 2008 blev det øget til 13 butikker.
Med den hurtige ekspansion satte Media Markt de andre spillere på markedet under pres. Og det var en kamp, der ikke kun blev ført i markedet, men også ved den svenske markedsdomstol, hvor både Elgiganten og Media Markt tabte sager til hinanden.
Den hårde konkurrence betød at de første to og et halvt år på det svenske marked kostede Media Markt 350 millioner kroner i underskud.
Læs på næste side om de to milliarder omsætningskroner, der er forsvundet i priskrigen
To milliarder i forsvundne indtægter
Det var ikke kun Media Markt, der led under konkurrencen. Det var hele det svenske retail-marked. I 2010 vurderede chefen for den svenske onlineforhandler Nettonet, at branchen som sådan havde mistet omsætning for to milliarder kroner årligt, som følge af den hårde priskonkurrence.
Da den hæderkronede svenske elektronikkæde OnOff i sommeren 2011 overraskende indgiver konkursbegæring bliver det klart, hvor ødelæggende priskrigen på svenske marked er.
»Den situation, som er opstået, siden de [Mediamarkt red.] gik ind i Sverige og begyndte krigen mod Elgiganten har udhulet al fortjeneste i branchen. Rent økonomisk har vi simpelthen ikke kunne være med,« sagde Onoffs bestyrelsesformand Sten Schröder, som forklaring på konkursen.
OnOffs konkurs sætter fokus på de resterende kæders overlevelse. Expert vælger at gå i offensiven, og købe 30 af Onoffs butikker ud af konkursboet.
Kort efter lancerer Expert et nyt butikskoncept, som de kalder XL; det vil sige store butikker i et format, der kan konkurrere med Media Markt og Elgigantens megabutikker.
Men det ser stadig skidt ud på det svenske marked.
Den svenske onlinebutik Nettonet, blev i en nærmest fjendtlig manøvre omkring årsskiftet til 2011 ovetaget af Computercitys svenske ejere.
Da Nettonets stifter Anders Halvarsson forlader sin stilling som direktør, betegner han perioden som et historisk slagteår. Han påpeger, at den intense konkurrence har fået Elgiganten til at fordoble sin investering i markedsføring. Et tiltag, der ifølge ham med et slag gjorde elektronikkæden til Sverige største annoncør.
Og selv om Expert har varslet offensiv, så viser realiteterne noget andet. Alene i december 2012 lukkede Expert 4 butikker i de svenske.
Da Lars Christensen overtog førerpinden i Expert-koncernen omkring årsskiftet, stod det klart, at Expert var meget udfordret på det det svenske marked.
Og da Expert-butikker på stribe - heraf mange af de tidligere Onoff-butikker - må lukke i løbet af foråret, begynder, der at tegne sig et bilede af at Expert-kæden er i krise i Sverige.
Lukningen blotlægger Expert-kædens problem. Nemlig butiksstrukturen.
Læs mere på næste side om milliardbeløb gik fra Danmark og Norge til Sverige.
De andre lande betalte for svensk milliardunderskud
Expert-kæden har været kendetegnet ved at have butikker på dyre adresser, samtidig med at butikkerne ikke har været store nok til at kunne konkurrere med Elgigantens og Media Markts butikker.
Derudover havde Expert i Sverige også en række butikker, der var alt for små. Butikker, som koncernchef Lars Christensen har betegnet som fotobutikker.
"Vi havde alt fra små fotobutikker til store kombibutikker. Det er en butiksstruktur, som vil være alt for svær at rette til," forklarer han.
Derfor måtte Expert sige stop, før Sverige trak resten af de nordiske lande med ned.
For som Lars Christensen siger, så har den katastrofale udvikling i Sverige kostet Expert-kæden i de nordiske lande rigtig dyrt - det har været summer i milliardklassen, som han siger.
Derfor måtte han tage beslutningen om at om at trække stikket og lade 817 medarbejdere få fyresedlen. Det var nødvendigt.
"Vi kan nu investere rigtigt i virksomheden. Tidligere er de penge, vi har tjent, jo gået til at holde Sverige oppe," konstaterer han.