Forhandlere må vente til efter nytår, før Microsoft åbner for, at partnere selv kan sælge og fakturere cloud-versionen af Office-pakken, som går under navnet Office 365.
Ifølge de første uofficielle meldinger skulle den nye salgsmodel være trådt i kraft 1. september. Det er nu i al stilhed blevet udskudt, uden at forhandlerne er blevet orienteret. Så selvom forhandlerne generelt er godt tilfredse med, at de nu selv kan fakturere deres kunder på Office 365, ligger irritationen under overfladen.
"Jeg har hørt rygter fra Microsoft om, at det reelt først træder i kraft i det nye år. Men hvis man har meldt det ud allerede i sommer, er det er mærkeligt, at det skal trække ud så længe, siger Kris Klintebæk fra Herning-forhandleren Concept Data.
Han peger på, at både kunder og forhandlere vil være tilbageholdende med at kaste sig over Office 365, så længe man står i vadestedet.
"Det er lidt bøvlet, for nu at sige det på jysk," siger Klintebæk.
Partnerne med på råd
Hos Microsoft Danmark tvivler produktchef Aaren Ekelund på, at den nye model er på plads før "begyndelsen af næste år".
"Fordi lanceringen af de nye partnermodeller hænger sammen med lanceringen af nye produkter, vil der højst sandsynligt ikke ske noget med partnermodellen, før vi også lancerer de nye Office-produkter," lyder det fra Aaren Ekelund.
Hos en af Microsofts stjernepartnere, Proactive, peger cloud-konsulent Peter Lunding Smith på, at der stadig er mange uafklarede spørgsmål.
"Hvis man som partner skal betale et antal måneder forud, står man selv med risikoen, og hvad sker der med den provision, som forhandlerne får i dag? Derfor er det godt, at Microsoft tænker sig rigtigt godt om og tager deres partnere med på råd, når de skruer den nye faktureringsmodel sammen," siger Peter Lunding Smith.