Atea samler nu sine bedste Apple-folk i et nyt erhvervscenter, der er dedikeret til Apple-løsninger.
Det sker som følge af en stigende efterspørgsel på Apple-produkter i erhvervslivet, hvor Atea i dag omsætter for omkring en halv milliard kroner.
"Atea har været Apple-partner i mere end fem år, og vi har rigtig godt fat i både uddannelsesområdet og erhvervsmarkedet. Derfor er det et naturligt næste skridt," siger Atea-direktør Søren Jensen i en pressemeddelelse om den nye satsning, som skal fordoble Ateas omsætning på området.
Analytiker: Naturlig satsning
Ifølge Anders Elbak, der er research-chef i analysehuset IDC, kan Atea formentligt få succes med sin øgede fokus på Apple-produkter i erhvervslivet.
"Der er generelt en øget interesse for Apples produkter i det bredere erhvervsliv, det er ikke længere udvalgte brancher eller salgschefer og direktører hist og pist, som får lov til at bruge dem," siger han.
Anders Elbak spår, at Atea kan øge salget af Apple-produkter i marked, man tidligere har haft vanskeligt ved at besætte. Det kan blandt andet ramme specialister som Eplehuset og Humac.
"De kan måske godt blive ramt, fordi det er lettere hos virksomheder, der køber hos Atea i forvejen, fordi de nu ikke behøver gå til en anden forhandler, hvis de har brug for Apple-udstyr," forklarer Anders Elbak.
Ingen trussel
Han ser ikke Atea som en decideret trussel mod Apple-specialisterne, men det kan gøre det sværere for dem at komme ind i erhvervsmarkedet.
"Det kan påvirke Apple-specialistern negativt, men til gengæld er det marked i vækst, som Atea går ind og tager en del af," siger han.
Han tror ikke, at Atea går ind og stjæler betydende omsætning fra Eplehuset og Humac.
"Jeg tror ikke, at der er så mange, som kommer til skifte til Atea på grund af det her, så det er mere det, at de kan sælge noget mere til de eksisterende kunder," lyder Anders Elbaks vurdering.