OKIs nordiske marketingchef Lars Hargaard indrømmer åbent, at der skal noget ekstraordinært til at samle forhandlere til et arrangement. Derfor samler producenten heller ikke sine forhandlere mere end hvert andet eller tredje år. I år blev omkring 100 forhandlere samlet på Radisson Blu Scandinavia Hotel på Amager, der også rummer Copenhagen Casino.
Det var en blandet skare forhandlere, der mødte op. Fra kopispecialister, som Copydata til små forhandlere som Sorø Micro Soft. Fra det jyske dukkede forhandlere op fra blandt andet Thisted, Odder og Børkop.
Oplæggene til forhandlere var meget direkte rettet mod, hvordan OKI kan hjælpe forhandlere til at tjene penge.
"Hvis vi skal kunne samle 100 forhandlere til sådan et arrangement, så skal de også have noget med hjem," konstaterer Lars Hargaard.
Derfor var et af topnumrene på dagens dagsorden også en salgsmodel, som OKI kalder PrintOptimizer. Et tiltag, der gør det muligt for OKIs forhandlere, at sælge en printer med en supplies-løsning pakket oveni. En automatisk løsning, hvor OKI centralt styrer, hvornår kunderne skal have sendt toner til deres printer, mens forhandlerne får deres bid af kagen.
Flere forhandlere, som CRN talte med, var meget varme på ideen. Blandt andet Michael Finne fra forhandleren Grøn IT.
"Jeg er kommet her for at høre om PrintOptimizer. Det er et koncept, der passer rigtig godt ind i vores forretning," fortæller han.
Men det er ikke forretning det hele. Som i næsten ethvert forhandler arrangement, så er de underholdende elementer også blevet prioriteret højt ved OKIs Solution Day. Som et afslappende indslag mellem de mere seirøse præsentationer havde OKI hyret tryllekunstneren Henrik Svanekiær, som fik fremkaldt både latter og undren blandt forhandlerne.
Efter de seriøse oplæg fra OKI var rundet af, blev forhandlerne budt på middag med optræden af stand up-komikeren Simon Talbot. Og aftenen sluttede af med drinks og besøg på Copenhagen Casino, der ligger i forbindelse med Radisson Blu Scandinavia.
OKIs nordiske marketing-direktør Lars Hargaard forklarer, at dette arrangement også skal ses som en offensiv fra OKI for at gøre markedet opmærksom på, at printerproducenten er tilbage på markedet med fuld kraft, efter at både tsunami og oversvømmelser i Thailand over det seneste år har lammet dele af OKIs produktionsapparat, og i perioder gjort at OKI ikke har kunnet levere.
"Men i stedet for at holde igen på investeringerne har OKI valgt at bruge penge på, at vi kan lave en offensiv overfor forhandlere og kunder," fortæller nordisk marketing-direktør Lars Hargaard.