Læs også:
It-budgetterne barberet helt ned - nu kommer problemerne
Alt for meget fokus på driften og budgetbesparelser. Alt for lidt fokus på innovation og på it som et redskab til at skabe nye forretningsmuligheder.
Sådan skrev Mark McDonald, en af Gartners top-rådgivere, i sidste uge om nutidens CIO'er.
"Et årti med nøjsomhed krævede, at CIO'erne devaluerede it ved at få lønninger, omkostninger og performance til at passe til voksende forrretningskrav og svindende budgetmæssige forsyninger," skrev Mark McDoland.
Nu viser problemerne sig, mener Gartner:
CIO'erne har svært ved at være en innovationsskabende kraft i virksomheden, som mange ellers mener, at en moderne CIO bør være. I stedet havner de i den klassiske drifts-rolle.
Hvad med danske CIO'er?
Men gælder den uheldige situation også for de danske CIO'er?
"Det er klart, at der nogle, der har fået, har påtaget sig og er blevet tvunget over i den rolle," siger professor Niels Bjørn-Andersen fra institut for it-ledelse på CBS.
Han vurderer dog, at danske CIO'er generelt har forstået, hvad det er for en rolle, de kan og bør spille.
"De fleste danske CIO's har godt set den skrift på væggen. Selvfølgelig er der stadig nogen, der hænger fast i den gamle drifts-ledelsesrolle, men langt de fleste er klar over, at de skal bidrage til værdiskabelse. Det gør man ikke bare ved at være bestyrer af en driftsorganisation."
Skal gøre op med opfattelsen af it
Det er imidlertid ikke nok, at CIO'en selv har set lyset. Også den administrerende direktør, økonomichefen og den øvrige ledelse skal forstå, hvad CIO'er er og kan.
Gartner skriver, at der er et vedholdende syn på it som noget, der koster penge og skal kontrolleres, snarere end som noget, der skal skabe nye forretningsmuligheder og innovation.
Den opfattelse nikker Niels Bjørn-Andersen genkendende til:
"Der er nogle virksomheder, hvor det er tilfældet, og der er ingen tvivl om, at i det øjeblik, netværket er nede, eller den administrerende direktørs iPad ikke virker, så ved han godt, hvor han skal henvende sig."
"Der bliver man så presset op i den der drifts-rolle," forklarer Niels Bjørn-Andersen.
Derfor skal man som CIO sørge for, at den grundlæggende it-drift kører, som den skal, så det ikke er det, de andre i ledelsen fokuserer på.
"I det øjeblik, det fungerer, ser jeg i rigtig mange af de danske virksomheder, at CIO'en både er med til at innovere, til at strømline forretningsprocesser og til at skabe nye services i forhold til virksomhedens produkter."
Sådan bliver du en bedre CIO
Læs også:
It-budgetterne barberet helt ned - nu kommer problemerne
Professor Niels Bjørn-Andersen fra CBS, der selv uddanner fremtidens danske CIO'er, har et klart billede af, hvad en moderne CIO skal kunne.
"Det er først og fremmest strategiske kompetencer. Det er at have en business-tilgang til styring af it," siger han og tilføjer:
"Der er adskillige eksempler på, at man har taget CIO'en fra noget andet end en teknisk baggrund. Vi ser i et stigende omfang, at man kræver de kompetencer af CIO'er."
Er det kun i store virksomheder og koncerner, eller er man også der i mindre virksomheder?
"Det mener jeg, man er. Jeg mener, at danske CIO'er godt har forstået det. Selvfølgelig er man nødt til at dække den tekniske flanke af og at have den kompetence, men kravene er jo så sandelig også, at man leverer værdi til virksomheden."
"Det er et helt uomgængeligt krav. Hvis ikke man kan levere det, er det rimeligt nok, at man bliver skiftet ud," mener Niels Bjørn-Andersen.
Dur ikke kun at fokusere på besparelser
CBS-professoren kan godt se, hvorfor it-budgetterne hurtigt kommer under pres, når krisen kradser, og der skal spares.
Det ændrer bare ikke ved, at it og CIO'en langt hen ad vejen er det, der skal bære virksomheden fremad og skabe nye forretningsmuligheder.
"Det er klart, at man kan være nødt til at spise sin såsæd, men det er ikke særligt smart."
"Det luner selvfølgelig lige i øjeblikket, men på lang sigt er det ikke tænkeligt, at man kan køre videre på den måde," lyder det fra Niels Bjørn-Andersen fra institut for it-ledelse på CBS.
Læs også:
It-budgetterne barberet helt ned - nu kommer problemerne
Sådan sparer man 70 procent på it-budgettet