Snart er det slut med at betale for applikationer til mobile platforme. Det forudsiger Gartner i en ny rapport. Allerede i 2012 vil 90 pct. af alle app-downloads være gratis software. Det anslås, at der bliver hentet 45 milliarder apps i år, men langt de fleste koster altså ikke noget.
Det betyder ikke nødvendigvis, at brugeren ikke kommer til at betale noget alligevel. Typisk er der tale om en freemium-model, hvor man skal betale for ekstra indhold inde i selve programmet. Det kan være ekstra baner, våben eller andre genstande i et spil, eller nye baggrunde, teksturer og filtre i et grafik-program. Mange apps bliver også finansieret med annoncer.
I løbet af de kommende år vil andelen af gratis software stige endnu mere. Gartner forventer, at den rammer 93 pct. i 2016.
Hvis man ser på de betalingspligtede apps, så ligger prisen typisk meget lavt. Ni ud ti solgte apps koster mellem 1 og 3 dollar. Selv om det kan blive en god forretning, hvis man kan sælge millioner af apps, er det typisk ikke her, pengene skal hentes.
Et andet analysefirma, iSupply, forudsagde tidligere i år, at markedet for de såkaldte "in-app purchases" vil blive næsten seksdoblet fra 970 mio. dollar i 2011 til 5,6 mia. dollar i 2015. Her hjælper det selvfølgelig også, at antallet af smartphone-brugere stiger hele tiden.
Gartner forudsiger, at salg af indhold i applikationer vil udgøre næsten halvdelen af omsætningen med mobile apps i 2016. I den nye Windows Store er der allerede understøttelse for "in-app purchases".
Det kan ikke overraske, at Apple sidder tungt på dette marked. En fjerdedel af alle mobile apps ligger i Apples App Store. Det forventes, at App Store rammer 25 milliarder downloads i år.
I 2016 forventes det samlede antal downloads af mobile apps at nå næsten 300 milliarder.