Læs også:
Danske teleselskaber klar til at spærre for Skype
Mens Telia tidligere har luftet planer om at indføre betaling for kunder, der benytter sig af Skype, er det nu kommet frem, at flere teleselskaber har skrevet muligheden for at blokere for gratis brug af for eksempel Skype ind i deres betingelser.
At teleselskaberne fortsat flirter med tanken, bliver modtaget med skepsis blandt flere analytikere.
"Det er jo selvfølgelig en måde at prøve at forsvare deres indtjening på tale på, hvor man lidt bagstræberisk forsøger at trække i den anden retning," lyder det fra IDC-analytiker Anders Elbak.
Kræver en kartelbeslutning
Han fortsætter:
"For at det skal lykkes, skal det være en kartelbeslutning, hvor alle teleselskaberne er enige og gør det sammen. For lige så snart, der er en, der tilbyder gratis adgang til online video-tjenester, er de andre nødt til at følge efter."
Han tilføjer, at man desuden kan forestille sig et scenarium, hvor et hav af apps, der kan omgå teleselskabernes beslutning, dukker frem.
Desuden ville det også være en god anledning for nye teleselskaber til at se dagens lys.
"Jeg tror ikke, det er løsningen på længere sigt. I kampen mellem Skype og teleselskaberne, er det Skype, der kommer til at løbe med sejren, så det er en kortsigtet løsning for teleselskaberne," lyder det fra IDC-analalytiker Anders Elbak.
Dømt til at fejle
Teleanalytiker Torben Rune fra Netplan, har tidligere udtalt sig kritisk om teleselskabernes planer.
Senest gentager han sin kritik i en kommentar under denne artikel.
"Problemet er, at teleselskaberne er kørt fast i forretningsmodeller og takseringsprincipper, der stammer fra det forrige århundrede. En forretning, som bygger på at tvinge kunder til - kunstigt - at bruge dyre alternativer for at få forretningen til at hænge sammen, er uholdbar, og er dømt til at fejle," skriver Torben Rune.