Computerworld News Service: Mange it-chefer mener ifølge den britiske it-brancheorganisation The Corporate IT Forum, at Googles produkter og services "stadig ikke er egnet til erhverv".
Medlemmerne af The Corporate IT Forum har tilsammen et årligt it-budget på 564 milliarder kroner og over 6,2 millioner medarbejdere.
Forummets nye undersøgelse af it-cheferne hos nogle af de største virksomheder i Storbritannien konkluderer, at internetgiganten har "meget at lære for at kunne blive taget seriøst som leverandør til store virksomheder".
I undersøgelsen Google Reality Checker blev it-folk fra flere end 320 selskaber adspurgt - heriblandt flere end 100 CIO'er og it-ansvarlige fra 57 større virksomheder.
Over halvdelen ser Google som en primært eller udelukkende forbrugerorienteret leverandør. Blot fem procent anser på nuværende tidspunkt Google for at være en "troværdig" leverandør til enterprise-markedet, selvom Google fortsat annoncerer den ene nye enterprise-kunde efter den anden.
Men de virksomheder, der anvender Google, har det ifølge The Corporate IT Forum med at være "lette" brugere, som ikke har behov for den fulde funktionalitet og som således kun anvender en mindre del af Googles services.
Maps og Earth i top
De produkter, der bruges mest, er Google Earth og Maps, hvor næsten 70 procent af kunderne vurderer kvaliteten af disse services som "fremragende" eller "god". Google Chromebook er det mindst brugte produkt og er samtidig det eneste af Googles produkter, der vurderes til at være af "dårlig" kvalitet.
David Roberts, som er generaldirektør for Corporate IT Forum, udtaler: "Google har et enormt potentiale til at få stor betydning i erhvervsmarkedet. Forummets undersøgelse fremhæver hastighed, samarbejde samt udvikling af nye produkter som de største fordele ved at anvende selskabets produkter og services."
Der er dog ifølge Roberts "adskillige problemer - eller opfattede problemer - der holder erhvervsbrugerne tilbage. Det drejer sig hovedsageligt om Googels 'manglende funktioner' sammenlignet med mere udbredte løsninger fra for eksempel Microsoft."
"Langt over halvdelen af undersøgelsens respondenter ser dette som en barriere," bemærker Roberts.
Han påpeger desuden, at "det fungerer ikke" at tilfredsstille forbrugernes krav om øjeblikkelige opdateringer. Den tilgang, som store virksomheder har brug for, handler mere om planlægning og har fokus på at opbygge solide kunderelationer.
Prisen er afgørende
For store virksomheder er vejen til at begynde at anvende Googles løsninger nødt til at inkludere diskussioner om pris, licenser og privacy.
Bang & Olufsen oplyser at spare 82 procent på it-omkostningerne ved at flytte e-mail, kalender, samarbejde og kommunikation ud i skyen med Microsoft Office 365, der er konkurrent til den cloud-baserede kontorpakke Google Apps.
Også Virgin Atlantic overvejer at flytte over på Office 365, men har afvist enhver mulighed for at anvende Google Apps på grund af bekymringer om beskyttelsen af deres forretningskritiske data.
Der er dog adskillige højt profilerede virksomheder og offentlige myndigheder i Storbritannien heriblandt aviserne The Daily Telegraph og The Guardian samt London-kommunen Hillingdon, der anvender Google Apps.
Oversat af Thomas Bøndergaard