Artikel top billede

Volumensalg af pc'er er et benhårdt game: Fire gode råd, hvis du tør tage chancen

Man skal kun give sig i kast med volumensalg indenfor it, hvis man er parat til at gå all-in. Læs om de fire ting, der kan gøre en forskel.

Rækken af danske forhandlere, der har knækket nakken på at ville være med på de store ordrer er lang.

Den gamle handelskolesætning "Get big, get niche og get out"  skal man tage alvorligt.

Tør du alligevel gå i kast med at spise kirsebær med de store, så er her fire ting du skal være opmærksom på.

1) Det koster penge at sælge meget

Har du penge, kan du satse på volumenforretning, ellers er det klogt at bakke ud.

Det stiller også til store krav til dit logistik-setup. Du skal være enormt omkostningseffektiv, hvis du vil komme i mål som vinder.

Kommer du til gengæld i mål, kan du lave penge. For for hvis du for eksempel fordobler din omsætning, skal du måske øge antallet af medarbejdere, men ikke i samme takt, som omsætningen er steget. Derfor vil den rigtige investering i logistikken vil koste dig  mindre, end du tjener ind på grund af den øgede omsætning.

2) Udnyt producenternes kvartalsfokus

Dine leverandørers sælgere har også salgsmål de skal nå. Er du stor forhandler kan du derfor presse prisen for aftage flere læs varer, som en producent eller distributør skal af med. 

På den måde slipper producenten eller distributøren for at ringe til mere end 100 forskellige forhandlere for at få afsat de samme varer. 

Således får I i fællesskab løst de udfordringer, som producenten eller distributøren kan stå over for, når regnskabet for kvartalet skal gøres op.

De fleste distributører eller producenter er nemlig på børsen, og en børsnoteret virksomhed skal nå sine kvartalsmål. 

For indfrier virksomheden ikke forventningerne, styrtdykker værdien i selskabet. Det kan betyde, at direktøren ikke får sin bonusser, men værst af alt kan det ende med nogle meget utilfredse aktionærer.

Kvartalsfokus kan derfor i nogle tilfælde være vigtigere end kundetilfredshed. For når producenten eller distributøren ikke sine kvartalsmål, taber vedkommende penge. Mange penge.

3) Større synlighed giver bedre priser

Hvis du øger dit volumen får du større opmærksomhed, og mulighed for at få adgang til de gode ordrer, som kommer fra producenterne.

Det bliver nemlig mere attraktivt for visse distributører eller producenter at sælge produkter til netop din virksomhed, og så kan du få fat i en større del af markedet.

Får du en større markedsandel, kan du muligvis hente bedre priser hjem.

En voluminøs forretning giver altså store fordele, når det kommer til et parameter som tilgængelighed. 

4) Stort lager kan være farligt

Der er en åbenlys sammenhæng mellem volumen og tilgængelighed, da et stort volumen kan betyde bedre produktudbud, især hvis du har et stort lager.

Det er nemt at bestille ting hjem. Det er straks sværere at komme af med dem igen.

Derfor kan et højt volumen også være forbundet med en vis risiko, når lageret skal fyldes op.

Et højt volumen stiller derfor også krav til dine sælgere, der skal arbejde hårdere, når dit volumen bliver forøget.

Læs mere:




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere