Der er godt nyt til dig, der har en Facebook-side med mere end 5.000 likes.
Nu får du mulighed for at målrette dine opdateringer til meget præcist definerede målgrupper.
Eksempelvis bliver det nu muligt at skrive opdateringer, der kun bliver set af kvinder eller mænd i en bestemt aldersgruppe eller singler, der bor i et specifikt geografisk område.
Bliver udrullet nu
Facebook begyndte allerede for knap en måned siden at teste den nye funktion på en række udvalgte Facebook-sider. Men ifølge bloggen InsideFacebook bliver funktionen i skrivende stund rullet ud til alle Facebook-sider med mere end 5.000 likes.
Det betyder i sagens natur, at dine opdateringer kan gøres mere relevante for de enkelte personer, der har liket din side.
Har du en tøjbuitik på nettet, slipper du for, at ældre mænd, der har liket din side, får opdateringer om tilbud på tøj til unge kvinder, eller at københavnere får opdateringer om et kundearrangement i Jylland.
Det skal dog nævnes, at selv om dine opdateringer nu bliver målrettet en specifik målgruppe, så finder segmenteringen kun sted i brugernes News Feed.
Det vil sige, at dine kunder stadigvæk kan se alle dine opdateringer, hvis de besøger din sides tidslinje.
Giver effektiv kommunikation
Det er sandsynligvis et led i Facebooks vedvarende forsøg på at gøre Facebook-siderne til et mere og mere attraktivt værktøj for virksomheder, der ønsker at kommunikere med deres kunder.
En af nøglerne til det er netop, at Facebook-brugerne modtager opdateringer, der er så relevante for brugerne som overhovedet muligt
Det er muligvis også forklaringen på, at Facebook netop har gennemført en større udrensning blandt likes på Facebook-sider.
Ifølge erhvervsbloggen Business Insider har mange store Facebook-sider oplevet pludselig at miste tusindvis af likes, og mange Facebook-sider kan i den nærmeste fremtid forvente en nedgang i antallet af likes på omkring 1 procent.
Det skyldes ifølge Business Insiders oplysninger, at Facebook er i gang med at ændre sin algoritme med henblik på at rense ud i antallet af de utroværdige likes, der ofte stammer fra falske Facebook-profiler.
Bedre Facebook-værktøjer
Selv om udrensningen i antallet af likes sikkert bliver modtaget med blandede reaktioner hos mange indehavere af Facebook-sider, har Facebook gennem det sidste halve år langsomt, men sikkert, arbejdet på at gøre livet lettere for administratorer af Facebook-sider.
Tidligere på året lancerede Facebook en ny app, der er special-designet til folk, der administrerer Facebook-sider.
Og senest har Facebook også gjort det muligt for administratorer at planlægge opdateringer og købe sig til bedre eksponering.
Læs også: