Jysk Navision-hus fejlsatsede i hovedstaden

Det jyske Navision-firma Navi Group brændte fingrene på at satse på et københavner-kontor. Men afdelingen er nu skåret næsten væk, og trods tab på fejlsatsningen er selskabet tilbage med plus på bundlinjen.

Navi Group i Skanderborg satsede på den forkerte hest ved at åbne kontor i København og har nu skåret afdelingen i hovedstaden ned til et minimum.

Selskabet, der især udvikler og sælger Navision-systemer til den grafiske branche og mediebranchen, tabte for meget på fejlsatsningen.

- Vi troede, at det ville være en fordel at komme tættere på kunderne. Men det kostede at satse i København og det har vi taget konsekvensen af. Kunne vi have lavet det om, havde vi sparet mange penge. Tidspunktet var forkert, og konkurrencen for hård, siger Navi Groups administrerende direktør, Leo Henriksen.

Han henviser til, at afdelingen i København hovedsagelig beskæftigede sig med standard-løsninger, hvilket gjorde det for svært at skille sig ud i forhold til konkurrenterne.

De otte til ti medarbejdere på kontoret i hovedstaden har nu mistet deres job, efter satsningen i det forrige regnskabsår betød tab på bundlinjen i Navi Group.

Tilbage sidder tre ansatte, der arbejder med salg af annoncestyrings-systemet Mpress.

Navi Group A/S Årsregnskab
Millioner kroner2002/20032001/2002
Bruttoresultat13,913,2
Driftsresultat2,1-0,5
Resultat før skat 0,9-0,7
Resultat0,7-0,7
Egenkapital21,3
Antal ansatte3029
Lukningen af Navision-afdelingen kostede over en million kroner i selskabets seneste regnskabsår, der sluttede med udgangen af juni. Men alligevel fik Navi Group vendt et underskud på en lille million til et overskud i samme størrelse.

- Fokusering på kerneforretningen og stram omkostningsstyring har tilsammen gjort, at vi kommer med et godt resultat, siger Leo Henriksen.

Samtidig peger han på, at selskabet har fået en ordre til mediekoncernen Bonnier i hus, som har en værdi på tre til fire millioner kroner. Det skæpper godt i kassen i Navi Group og betyder ifølge direktøren, at andre store kunder har fået øjnene op for selskabet.

- Vi mærker stor interesse, fordi store kunder finder det interessant, at et forholdsvis lille hus som vores kan løfte den type opgaver, siger Leo Henriksen.

Ud over Bonnier-koncernen har Navi Group kunder som Aller Press og Politikens Lokalaviser og løsninger til mediebranchen tegner sig for omkring tre fjerdedele af forretningen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere