Jysk Navision-hus fejlsatsede i hovedstaden

Det jyske Navision-firma Navi Group brændte fingrene på at satse på et københavner-kontor. Men afdelingen er nu skåret næsten væk, og trods tab på fejlsatsningen er selskabet tilbage med plus på bundlinjen.

Navi Group i Skanderborg satsede på den forkerte hest ved at åbne kontor i København og har nu skåret afdelingen i hovedstaden ned til et minimum.

Selskabet, der især udvikler og sælger Navision-systemer til den grafiske branche og mediebranchen, tabte for meget på fejlsatsningen.

- Vi troede, at det ville være en fordel at komme tættere på kunderne. Men det kostede at satse i København og det har vi taget konsekvensen af. Kunne vi have lavet det om, havde vi sparet mange penge. Tidspunktet var forkert, og konkurrencen for hård, siger Navi Groups administrerende direktør, Leo Henriksen.

Han henviser til, at afdelingen i København hovedsagelig beskæftigede sig med standard-løsninger, hvilket gjorde det for svært at skille sig ud i forhold til konkurrenterne.

De otte til ti medarbejdere på kontoret i hovedstaden har nu mistet deres job, efter satsningen i det forrige regnskabsår betød tab på bundlinjen i Navi Group.

Tilbage sidder tre ansatte, der arbejder med salg af annoncestyrings-systemet Mpress.

Navi Group A/S Årsregnskab
Millioner kroner2002/20032001/2002
Bruttoresultat13,913,2
Driftsresultat2,1-0,5
Resultat før skat 0,9-0,7
Resultat0,7-0,7
Egenkapital21,3
Antal ansatte3029
Lukningen af Navision-afdelingen kostede over en million kroner i selskabets seneste regnskabsår, der sluttede med udgangen af juni. Men alligevel fik Navi Group vendt et underskud på en lille million til et overskud i samme størrelse.

- Fokusering på kerneforretningen og stram omkostningsstyring har tilsammen gjort, at vi kommer med et godt resultat, siger Leo Henriksen.

Samtidig peger han på, at selskabet har fået en ordre til mediekoncernen Bonnier i hus, som har en værdi på tre til fire millioner kroner. Det skæpper godt i kassen i Navi Group og betyder ifølge direktøren, at andre store kunder har fået øjnene op for selskabet.

- Vi mærker stor interesse, fordi store kunder finder det interessant, at et forholdsvis lille hus som vores kan løfte den type opgaver, siger Leo Henriksen.

Ud over Bonnier-koncernen har Navi Group kunder som Aller Press og Politikens Lokalaviser og løsninger til mediebranchen tegner sig for omkring tre fjerdedele af forretningen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere