Navi Group i Skanderborg satsede på den forkerte hest ved at åbne kontor i København og har nu skåret afdelingen i hovedstaden ned til et minimum.
Selskabet, der især udvikler og sælger Navision-systemer til den grafiske branche og mediebranchen, tabte for meget på fejlsatsningen.
- Vi troede, at det ville være en fordel at komme tættere på kunderne. Men det kostede at satse i København og det har vi taget konsekvensen af. Kunne vi have lavet det om, havde vi sparet mange penge. Tidspunktet var forkert, og konkurrencen for hård, siger Navi Groups administrerende direktør, Leo Henriksen.
Han henviser til, at afdelingen i København hovedsagelig beskæftigede sig med standard-løsninger, hvilket gjorde det for svært at skille sig ud i forhold til konkurrenterne.
De otte til ti medarbejdere på kontoret i hovedstaden har nu mistet deres job, efter satsningen i det forrige regnskabsår betød tab på bundlinjen i Navi Group.
Tilbage sidder tre ansatte, der arbejder med salg af annoncestyrings-systemet Mpress.
Navi Group A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2002/2003 | 2001/2002 |
Bruttoresultat | 13,9 | 13,2 |
Driftsresultat | 2,1 | -0,5 |
Resultat før skat | 0,9 | -0,7 |
Resultat | 0,7 | -0,7 |
Egenkapital | 2 | 1,3 |
Antal ansatte | 30 | 29 |
- Fokusering på kerneforretningen og stram omkostningsstyring har tilsammen gjort, at vi kommer med et godt resultat, siger Leo Henriksen.
Samtidig peger han på, at selskabet har fået en ordre til mediekoncernen Bonnier i hus, som har en værdi på tre til fire millioner kroner. Det skæpper godt i kassen i Navi Group og betyder ifølge direktøren, at andre store kunder har fået øjnene op for selskabet.
- Vi mærker stor interesse, fordi store kunder finder det interessant, at et forholdsvis lille hus som vores kan løfte den type opgaver, siger Leo Henriksen.
Ud over Bonnier-koncernen har Navi Group kunder som Aller Press og Politikens Lokalaviser og løsninger til mediebranchen tegner sig for omkring tre fjerdedele af forretningen.