Læs også: Derfor blokerer danske mail-brugere hos Hotmail
Både Udlændingestyrelsen og Telenors kunder har oplevet bøvl omkring kommunikation med Hotmail-adresser.
Det skyldes, at firmaernes e-mail-servere fanges i et slags spamfilter.
Således vurderer direktør i CSIS Peter Kruse, at problemet hos Telenor også ser ud til at stamme fra backscatterer, som er et system, der "flagger støj."
"At man optræder på den liste kan skyldes, at ens mailservere er dårligt eller usikret konfigureret," forklarer han.
Flere årsager til blokering
Peter Kruse mener, at det dog også er vigtigt at understrege, at der kan være flere årsager til en blokering, og at det også kan skyldes kundernes opførsel.
Blackliste-problemet opstår, når eksempelvis Telenor tillader brugerne at sende på vegne af andre domænenumre.
Dette er nødvendigt, fordi Telenor gennem tiden som følge af eksempelvis opkøb har dusinvis af ældre domæner, som kunderne fortsat har mailkonti tilknyttet.
Når problemet opstår for Telenor nu, skyldes det, vurderer Peter Kruse, at Telenor formentlig har forsøgt at migrere en række af disse kunder over på nye mail-servere, hvor selskabet måske ikke helt har taget højde for de begrænsninger, der skal tages højde for.
"Og det betyder, at mail-serveren kan fremstå fejlkonfigureret og måske oven i købet usikker for andre," siger han.
Sådan undgår du spam-fælden
Og det er derfor problemet omkring blaclistningen opstår, siger han.
Backscatterer bruges nemlig af adskillige mail-udbydere, typisk de ret restriktive, som opslagsværk til at validere en given mailservers sikkerhed.
"Men fejlen er faktisk lidt Telenors egen," siger Peter Kruse.
For det er en fejlkonfiguration af mailserveren, som gør, at der sendes beskeder tilbage, og det kunne have været undgået med den rette konfiguration.
Derfor opfordrer han Telenor, hvis de ikke allerede gør det, til at bruge såkladte SPF-protokoller (domain-key) til at validrere om en given mailkonto faktisk er knyttet til eksempelvis Telenors email.dk og ikke nødvendigvis cybercity.dk.