Læs også:
Hotmail blokerer for mail fra dansk telegigant
Flere kunder hos Telenor har ikke kunnet sende og modtage mail fra Hotmail, fremgår det af en driftsmeddelelse.
Nu forklarer selskabet, hvad der er op og ned.
"Det er korrekt, at nogle af vores privatkunder kan have oplevet udfordringer med Hotmail."
"Meldingen fra vores teknikere er, at blokeringen er meget tæt på at være ophævet, så kunderne om meget kort tid igen kan sende og modtage fra Hotmail," skriver seniorrådgiver i Telenors afdeling for ekstern kommunikation Tom Lehn-Christiansen til Computerworld.
Forklaringen på blokeringen er formentlig som følger:
"Når man har en mailkonto på et af vores privatkunde-domænenavne, er mailkontoen til privat brug/private mails."
Tolket som spam
"Men vi ser indimellem, at nogen alligevel bruger en privat mailkonto til erhvervsformål, eksempelvis til at foretage store distributioner af nyhedsbreve."
"Hvis nogen via en privat mailadresse, for eksempel fra vores domæne email.dk, vælger at udsende et nyhedsbrev, hvor man sætter sig selv som primær modtager og en stor mængde mailadresser i bcc-feltet, så kan en sådan udsendelse af Hotmail blive tolket som spam og kan derfor udløse en blokering," forklarer pressemedarbejderen.
Udlændingestyrelsen har tidligere oplevet en lignende blokering hos Hotmail.