Indehaveren af Høj Data, Tommy Høj, har tidligere i denne uge efterlyst, at flere lokale it-forhandlere fra Nordjylland kommer med i kæden.
Ifølge Peder Hvejsel, der er direktør i CBC-kæden, er det dog ikke, fordi kæden ikke ønsker partnere i Tommy Højs nabobyer.
"Hvis der henvender sig én fra Hjørring eller Frederikshavn, vil vi gerne optage vedkommende," siger Peder Hvejsel.
Geografi er et lille problem
Peder Hvejsel ser gerne, at der kommer flere butikker under kædens vinger.
"I de større byer er det ikke, fordi vi ikke vil optage nogen. Der er bare stort set ingen selvstændige it-forretninger mere," forklarer Peder Hvejsel.
CBC-direktøren mener til gengæld ikke, at de geografiske begrænsninger, som ikke tillader flere butikker inden for samme by, er et stort problem.
"Hvis du tager provinsbyerne, så er der ikke flere kandidater. I langt de fleste byer, hvor vi er repræsenteret, er vi ikke kun 'din lokale it-partner', men også den eneste," siger han.
Ifølge Peder Hvejsel er det dog op til medlemmerne selv at stille forslag på en generalforsamling, hvis de ønsker at ændre reglen om den geografiske begrænsning, hvis man ønsker at få dette ændret.
"Det har ikke været et ønske, for det er et lillebitte problem," siger CBC-direktøren, der også mener, at det også handler om, hvordan man anskuer geografien.
"Skal man tage alle med eller give en form for geografisk beskyttelse," spørger han.
Skal ikke lave overskud
Ifølge Peder Hvejsel skal CBC ikke skabe profit.
"Vi er sat i verden, stiftet og ejet af en række selvstændige forretninger, og vi er sat i verden med det ene formål at hjælpe med at gøre den enkelte forretning bedre. Vi er ikke sat i verden for selv at drive forretning, for vi tjener ikke penge som selvstændigt profit-center," understreger han.
Det kan også forklare, hvorfor den 19 år gamle kæde måske ikke er så kendt blandt kunderne, som Tommy Høj har påpeget. Der er simpelthen ikke penge til at løfte omkostningerne til markedsføringen, hvis det hele skal løbe rundt.
"Vi ville rigtig gerne brande os selv mere hos slutbrugerne, men selvom vi havde en stenrig onkel bag os, er det ikke sikkert, at han ville bruge pengene på det," siger Peder Hvejsel.
Han mener, at mange af kædens forretninger er lokale og kendte i forvejen i lokalområdet. De har eksisteret i mange år og yder en service og en nærhed over for kunderne, som de større forhandlere ikke kan give på samme måde.