Du har måske oplevet, at wall-posts på Facebook i øjeblikket ser ud til at sprede sig med lynets hast.
Eksempelvis er det for tiden ikke noget særsyn, at en klage på en virksomheds Facebook-side får tusindvis af likes.
Og det er næppe bare et tilfældigt modeflip.
Det skyldes sandsynligvis, at Facebook hen over sommeren har lavet en ændring i virksomhedens kode, vurderer Hans Tosti, der arbejder som Facebook-rådgiver hos det danske Facebook-bureau Komfo.
Han forklarer, at han ikke har konkret viden om, hvorvidt Facebook har foretaget en sådan ændring.
Men han oplever, at denne type indlæg på virksomheders Facebook-sider pludselig har fået en mere prominent placering blandt brugernes Facebook-nyheder.
"Det vi ser er, at Facebook er begyndt at vægte brugernes engagement meget højt. Når et indlæg meget hurtigt får et meget højt antal likes og kommentarer, bliver det også ekstra synligt i folks Facebook-nyheder. Det kan skabe en næsten eksponentiel vækst i antallet af likes," siger han.
Teleselskab i stormvejr
En af de virksomheder, der har været i uføre på Facebook, er teleselskabet Telenor, der tidligere på måneden oplevede, at en klage på virksomhedens Facebook-side i løbet af få dage fik mere end 30.000 likes.
Kort tid efter oplevede økonomiminister Margrethe Vestager (R) en lignende sag, hvor en utilfreds borger ligeledes fik tusindvis af likes, da han skrev et vredt indlæg på hendes Facebookside.
Ifølge Telenors kommunikationsrådgiver Tom Lehn-Christiansen kom sagen som en overraskelse for virksomheden. Og i Telenors kommunikationsafdeling undrede man sige over den pludselig og kraftige reaktion.
"Det er klart, at vi undrer os lidt over omfanget. Det er ikke noget, som vi tidligere har set," sagde han til ComON tidligere på måneden.
Styret af vigtig algoritme
Men ifølge Hans Tosti skal forklaringen sandsynligvis findes i Facebooks såkaldte edgerank algoritme.
Det er den matematiske formel, der styrer, hvor prominent en placering det får i brugernes Facebook-nyheder, når eksempelvis en virksomhed laver en statusopdatering, eller - som i dette tilfælde - når en kunde skriver et indlæg på virksomhedens Facebook-side.
"Netop det store boost, som denne type indlæg pludselig har fået, kan tyde på, at Facebook har været inde og ændre i algoritmen. Vi ved ikke, hvornår de laver den slags justeringer, men vi ved dog, at det er noget, der sker løbende," siger Hans Tosti.
Det er tydeligt, at mange Facebook-brugere i øjeblikket forsøger at få samme succes med deres klager, som den utilfredse Telenor-kunde opnåede.
Men selv om det ser ud til at være blevet lettere for forbrugerne at få opbakning til deres sag på Facebook, er det ifølge Hans Tosti dog langt fra alle forundt at få tusindvis af likes.
Han forklarer, at de populære indlæg også er kendetegnet ved, at de ofte er skrevet med humor og i et let forståeligt sprog.
Læs også