Det gratis spil Chasing Yello blæser til tops i App Store.
Den lille fisk skal undvige sin lille plageånd.
En rædselsslagen lille orange fisk er hovedpersonen i et mobilt spil, der i øjeblikket tiltrækker sig meget opmærksomhed.
Danske Tactile Entertainmant har sluppet fisken og spillet Chasing Yello fri. På blot ti dage er det hentet tre millioner gange - og ligger øverst i den danske del af Apples butik. Spillet er reklame-finanseret og ligger gratis i App Store.
Spillet følger læren fra Angry Birds: Det skal være let at komme i gang med. Men svært at mestre.
Spilteknisk læner det sig op af spillet Temple Runner og Subway Surfers fra danske Sybo og Kiloo, hvor det handler om at kontrollere en fremadstormende hovedperson med svirp og swipes på de berøringsfølsomme skærme.
"Vi har efterhånden lavet en del spil og begynder at forstå markedet mere indgående. Hemmeligheden er dels at lave noget, som er ekstremt tilgængeligt og let at lære, altså tager brugeren i hånden, så alle kan følge med. Dels at have den dybde i gameplayet, som gør, at mere hardcore spillere også får noget ud af spillet," udtaler Asbjørn Søndergård, adm. direktør, Tactile Entertainment.
"Skjulte reklamer"
Hvis spil til mobiltelefoner og tablets skal blive succeser, skal de hurtigt stige til tops på "salgslisterne". Både for at få udbredelse og for at få annoncemodellen til at give indtægter.
"Reklamer er en stærk omsætnings-driver, og bruges de rigtigt, kan de sagtens bidrage positivt til et bæredygtigt produkt, så man stadig har en god spiloplevelse og samtidig er nået ud til et større publikum," mener Asbjørn Søndergård.
"Det vigtigste i denne proces har været, at reklamerne ikke må blokere for en god spiloplevelse. Vi er jo selv først og fremmest gamers, og det er vigtigt for os ikke at gå på kompromis med produktet, samtidig med at vi gerne vil nå ud til så bredt et publikum som muligt," udtaler Morten Svendsen, der er kreativ direktør hos Tactile Entertainment.