Læs også:
Debat: Betyder upstream-hastighed noget for dig
Nu får du (måske) garanti på din upstream-hastighed
Politiske indgreb kan være på vej, hvis teleselskaberne ikke selv formår at stoppe med at vildlede forbrugerne med de længe udskældte "op til"-hastigheder.
Det fremgår af regeringens nye forbrugerudspil, der blev fremlagt i går.
"Regeringen finder, at teleselskabernes brug af udtryk som "op til" en bestemt hastighed eller anvendelsen af såkaldte nominelle hastigheder i deres markedsføring kan være vildledende for forbrugerne. Teleselskaberne bør i stedet angive de reelle og faktiske hastigheder, som forbrugerne kan forvente," står der i handlingsplanen.
Forbrugerombudsmanden er derfor i gang med at forhandle retningslinjerne med telebranchen, og med en slet skjult trussel opfordrer regeringen teleselskaberne til at indgå konstruktivt i forhandlingerne.
"Hvis der ikke kan opnås et tilfredsstillende resultat, vil regeringen overveje muligheden for at udarbejde politiske initiativer på området. Det er en klar målsætning, at gennemsigtigheden på markedet kan forbedres inden udgangen af 2012."
Fiberbranchen glade
Hos fiberbranchens talerør, Dansk Energi, hvis medlemmer har en klar interesse i gennemsigtighed for at synliggøre hastighedsfordelene ved fiber, er man glad over udmeldingen, men samtidig afventende.
"Vi har noteret udmeldingerne fra ministeren og er glade for, at der er politisk fokus på at sikre forbrugerne den bedst mulige gennemsigtighed, når de skal vælge et bredbåndsprodukt. Forhandlinger er i gang hos Forbrugerombudsmanden, og hvor det hele lander, må tiden vise," lyder det fra chefkonsulent Thomas Woldiderich hos Dansk Energi.
Dansk Energis medlemmer, en række elselskaber, har nemlig rullet fiber ud i det danske landskab for mere end ni milliarder kroner, mens det endnu ikke er lykkedes at overbevise tilstrækkelig mange danskere om, at fiber er vejen frem. Fiberselskaberne har derfor efterfølgende afskrevet fiberinvesteringerne med omkring fem milliarder kroner.
Men måske er der håb forude med regeringens nye udspil.
Dansk Energi deltager selv i forhandlingerne med teleselskaberne og Forbrugerombudsmanden.