Selv om de måske betaler det samme for internetforbindelsen, får forskelige kunder ofte helt forskellige hastigheder.
Teleselskabernes markedsføring af bredbånds-forbindelser med "op til XX Mbit" er nemlig så uklar, at kunder måske ikke engang får halvdelen af de lovede Mbit, men alligevel skal betale det samme, som ham, der får alle Mbit'ne.
Det vil erhvervsminister Ole Sohn (SF) nu lave om på. Han har beordret teleselskaberne og forbrugermyndighederne til sætte sig sammen og finde frem til nogle nye regler for markedsføring af båndbredder.
Både mobilt bredbånd, hvor forbindelsens kvalitet jo svinger alt efter ens placering, og fastnetforbindelser, hvor båndbredden på traditionelle, kobberbaserede ADSL-net er afhængig af afstanden til nærmeste central, skal være omfattet af de nye regler.
"Forbrugerne skal kunne stole på teleselskabernes markedsføring, fx omkring hastigheder, når de køber en bredbåndsforbindelse, så de reelt får det, de betaler for," hedder det i en erklæring fra erhvervsministeren.
Også når det gælder mobiltelefoner, skal der strammes op i selskabernes markedsføring.
En arbejdsgruppe bestående af Erhvervs- og Vækstministeriet, Forbrugerrådet og telebranchen, skal inden 1. januar 2013 komme med konkrete løsninger på, hvordan gennemsigtigheden kan forbedres på telemarkedet.
Udspillet om telemarkedet er en del af en større pakke af initiativer, der skal justere på reglerne for forbrugerbeskyttelse på en lang række forskellige områder fra spam-bøder til prisportaler.
Læs hele udspillet her.