Computerworld News Service: Ændringer i Twitters kommende API-udgivelse har til formål at begrænse forbrugerorienterede klient-applikationer og fremme forretningsorienterede apps, kan man læse i et indlæg på virksomhedens blog.
Version 1.1 af Twitters API (application programming interface) vil blive offentliggjort på et tidspunkt i løbet af "de kommende uger," skriver Michael Sippey, der er group product manager hos Twitter.
Udviklerne får seks måneder
Udviklerne får seks måneder til at migrere deres applikationer til den nye API.
De tekniske ændringer har til formål at styrke og fremme antallet af applikationer med fokus på social kundestyring (customer relationship management, CRM), medieintegration, social analyse og rangering af social indflydelse.
"For næsten 18 måneder siden gav vi udviklerne den retningslinje, at de ikke skal bygge klient-apps, der imiterer eller reproducerer brugeroplevelsen i den almindelige Twitter-klient til forbrugere," fremhæver Sippey med henvisning til applikationer såsom Tweetbot, Echofon, Storify og Favstar.fm.
En af de væsentligste ændringer i den nye version af API'en er en grænse for, hvor mange bruger-tokens Twitter tildeler applikationer, som gør disse applikationer i stand til at trække data ud af netværket.
Fordobler antallet af tokens
Twitter vil tillade, at applikationer fordobler antallet af deres tokens, hvorefter udviklerne ikke vil kunne tilføje yderligere brugere uden først at indhente eksplicit tilladelse fra Twitter.
Udviklere, der bygger nye applikationer, og som ønsker adgang til data såsom tidslinjer og kontoindstillinger, og som forventer at få brug for mere end 100.000 tokens vil også være nødt til at anmode om godkendelse fra Twitter.
Drejer det sig om et endnu større antal brugere såsom flere end en million tokens, "vil vi kræve, at I samarbejder med os direkte," skriver Sippey.
"En af de vigtigste ting, vi har lært i løbet af de sidste par år, er, at når udviklerne begynder at kræve et større og større antal API-kald, så kan vi lede dem mod områder af værdi for både deres brugere og deres forretninger," skriver Sippey.
Sådan reagerer udviklerne
Twitter, som tidligere har beskrevet, hvordan virksomheden sigter efter at skabe en mere konsekvent brugeroplevelse, vil også udskifte de nuværende display-retningslinjer med nye såkaldte display-krav.
Det vil indebære, at tweets skal kunne skaleres med udgangspunkt i skærmstørrelsen på den aktuelle hardwareenhed, hvor applikationen kører, visning af tweet-handlinger såsom svar, retweet og favorit samt at man linker @brugernavne til den relevante profil.
Skabt en del ængstelse
Denne udmelding har allerede skabt en del ængstelse blandt folk, der har integreret Twitter i deres applikationer.
"Twitter giver sig selv en hel del råderum med disse regler," skriver Marco Arment fra Instapaper, der er en applikation, der gemmer websider, så man kan læse dem senere, på sin blog.
"Twitter kan i praksis på ethvert tidspunkt beslutte, at din app bryder en (potentielt vag) regel eller kan tilføje en ny regel, som din app tilfældigvis uforvarende bryder, og på det grundlag ud af det blå tilbagekalde din API-adgang.
"Det har de selvfølgelig altid kunnet," skriver Arment videre. "Men nu ved vi, at de vil gøre det på måder, vi faktisk ikke er enige i."
Sippey understreger, at Twitter sigter efter at fremme forretningsorienterede applikationer og leverer her eksempler såsom Crimson Hexagon, der producerer rapporter med branding-formål på grundlag af data fra Twitter;
analyseplatformen Topsy, der kan bruges til at analysere nyheder; samt DataMinr, der leverer analyse af data fra Twitter til finanssektoren.
"Vi har iagttaget en forrygende innovation i applikationer og services, der leverer analyseprodukter til erhverv på grundlag af indhold fra Twitter," fortæller Sippey.
Oversat af Thomas Bøndergaard