Du skriver dig op som bruger på en ny tjeneste på nettet, og uden at blinke trykker du "Accepter betingelserne". Men har du læst de kilometer-lange betingelser igennem og sikret dig, at du ikke samtidig har overgivet Facebook eller Google retten til dit førstefødte barn?
Nej, det gør det færeste, og det er årsagen til en ny tjeneste med det humoristiske navn "Terms of Service - Didn't Read" (TOS;DR).
ToS;DR kan være løsningen på "den største løgn på internettet", som Techcrunch beskriver de lange snørklede betingelser, som sjældent bliver læst fra start til slut. Og hvis du vover dig ud i en gennemlæsning, så har almindelige mennesker svært ved at forstå, hvad juristerne rent faktisk mener.
TOS;DR vil simplificere jurasnakken og illustrere den via symboler, så almindelige forbrugere hurtigt kan danne sig et overblik.
Nederst kan du se et eksempel på, hvordan Googles brugerbetingelser gør sig ud hos TOS;DR.
Fra skidt til godt
Arbejdet med at synliggøre firmaernes betingelser på en nem metode udføres af brugerne på TOS;DR. Tjenesten har kun været i gang i to måneder, så det er småt med indspark.
Ud over korte beskrivelser af tjenesternes betingelser er der også en graduering fra A til E, hvor A er den bedste karakter - og E den værste.
I øjeblikket er den anonyme søgemaskine DuckDuckGo.com en af de eneste med en topkarakter, fordi den ikke tracker sine brugeres adfærd på samme måde som Google.
Fototjenesten TwitPic får derimod en skidt karakter på E. Primært fordi tjenesten forbeholder sig retten til at sælge brugernes billeder videre uden at give brugerne en del af kagen.
TOS;DR er delvist inspireret af Creative Commons, der også er et forsøg på at lave juridiske betingelser, som kan læses og forstås af almindelige mennesker.
Folkene bag initiativet forklarer, at deres hensigt er at gøre brugere mere bekendte med alle de vilkår, som de mere eller mindre ubevidst siger ja til. På længere sigt håber folkene at kunne bruge TOS;DR til at presse firmaer til at lave mere retfærdige brugerbetingelser.