Computerworld News Service: Faldende leverancer af pc'er i Vesteuropa i andet kvartal 2012 kan føre til betydelige prisfald senere på året, vurderer analysefirmaet Gartner.
Samlet set blev der leveret 13,6 millioner pc'er i andet kvartal 2012.
Det er et fald på 2,4 procent i forhold til samme periode sidste år.
Meike Escherich, der er ledende analytiker hos Gartner fortæller, at hele det vesteuropæiske pc-marked har registreret svage leverancer.
"Det private forbrug på pc'er er gået i stå på grund af den aktuelle økonomiske usikkerhed. Hvis efterspørgslen - især fra forbrugerne - bliver ved at være svag, vil der nok stadig være gamle varer tilbage i kanalerne, forud for lanceringen af Windows 8 i oktober," påpeger Escherich.
"Det kan føre til betydelige prisfald i september og det kan i tredje kvartal 2012 blive svært at få nye produkter ind i kanalen."
Særligt hårdt i Storbritannien
Situationen er særlig slem i Storbritannien, hvor Gartner har registeret et fald i leverancerne i løbet af andet kvartal på 7,6 procent.
Både forbruger- og erhvervssektorerne påvirkes, fortæller Ranjit Atwal, der er analysechef hos Gartner.
Da markedet er under pres, har de store pc-producenter såsom Hewlett-Packard, Acer og Dell, været nødt til at holde igen med tilbudskampagnerne for at beskytte deres marginer.
Det har betydet, at de disse tre tilsammen har mistet mere end fire procent af deres markedsandele.
Alle tre producenter har oplevet tocifrede procentmæssige nedgange i leverancerne.
"Den egentlige bekymring i pc-markedet i Storbritannien er, om det nogensinde vender tilbage en solid vækst," siger Atwal.
"Windows 8 og ultrabooks ser nu ud til at få en endnu større betydning end tidligere. Det er dog stadig svingende budskaber, der i store træk ikke giver anledning til jubel, som dukker op fra pc-leverancekæden. Det har betydet, at pc-kanalen holder igen med nye leveranceordrer indtil fjerde kvartal 2012."
HP er stadig førende i det vesteuropæiske pc-marked i andet kvartal.
Acer sidder også stadig på andenpladsen, mens Asus har overhalet Dell og nu sidder på tredjepladsen.
Asus' succes tilskrives selskabets varierede produktportefølje og satsning på ultrabooks og tablets, mens Dells transformation fra pc-producent til løsningsleverandør til erhvervsmarkederne ifølge Gartner endnu ikke har givet afkast i form af øgede markedsandele.
Oversat af Thomas Bøndergaard