Innovatørerne har fået frit slag på dette års udgave af udstillingen Next, som arrangeres af Innovation Lab fra IT-byen Katrinebjerg i Århus.
Arrangementet er udstillingsvindue for de virksomheder, som ifølge Innovation Lab skal drive væksten i dansk IT.
Industriens Hus i København vrimler med opfindelser, som mennesker kan bruge i fremtiden, fra underholdning til banksikkerhed.
Et af de få produkter, som kunderne allerede nu kan få fat i, er et anderledes koncept for digital signatur fra århusianske Cryptomathic. Den digitale signatur er nemlig ikke bundet til en bestemt computer.
- Den digitale signatur lagres på et centralt sted, for eksempel hos banken, så sender man en kort kode til banken, som så sender en midlertidig signatur til brugerens mobiltelefon.
Eller man kan gemme signaturen i en lille nøglering, som man så bærer rundt på og slutter til computeren, når man skal bruge den.
Denne signatur benyttes allerede hos Bankernes EDB Central (BEC).
Ideen i højsædet
Men det er ikke nødvendigvis projekternes brugbarhed og eventuelle rentabilitet, der er højsædet, det er mere idéen og legen, mener konferencieren.
- Der er ikke så mange sælgere her, så det er nørder, der snakker med nørder, siger Jakob Stegelmann, som er kendt fra programmet Troldspejlet på Danmarks Radio.
- Men jeg er helt sikker på, at mange finder hinanden i dag og kommer frem til, at de arbejder med ideer, der kan kombineres, tilføjer han.
- Der er mange ting her i dag, som måske er helt banale, men samtidig rigtigt sjove, lyder det fra tv-værten. Han fremhæver en vandseng, der kan gengive lyden fra en film gennem vandet.
Vandsengen giver en næsten skræmmende fornemmelse af filmens baslyd, når vandet nærmest omslutter en. Konstruktørerne mener, at døve med sengen kan få en bedre filmoplevelse.
Brætspil med virtuelle legomænd
De århusianske cand. it'er i multimedier Bjørn W. Nielsen og Troels L. Andersen g datalogistuderende Sune Kristensen, blander den fysiske og den digitale verden med spillet Battleboard 3D. De blev inspireret af en scene i Star Wars episode IV, hvor brikkerne i skakspillet selv kæmper kampene.
Resultatet er et brætspil i stil med Stratego, hvor et kamera optager brikkerne, som er præget med sorte symboler, som får softwaren til at generere små lego-lignende mænd.
Ved at tage en hjelm på eller kigge på en skærm ser man de små legomænd dukke frem fra brikkerne, udkæmpe slag og slå lemmer af hinanden med sværd og økser.
Spillerne bestemmer, hvor brikkerne skal flyttes hen, og computeren bestemmer, hvem der vinder, ud fra en sandsynlighedsberegning baseret på brikkernes indbyrdes styrke.
Spillet har dog også brætspillets charme, for eksempel kan man stadig snyde ved at flytte med brikkerne, når modstanderen kigger væk.
Og hvis man spiller med sin lillesøster, giver programmet mulighed for at skifte animationerne ud, så hun kan vælge barbie-udseende figurer, mens storebror spiller med riddere og sværd.
Danseren bestemmer rytmen
Lad din krop bestemme, hvilken musik du hører. Adaptive music er Wayne Siegels bud på fremtidens musik. Han er komponist, professor og leder af DIEM, det danske center for elektronisk musik, som har hjemme i Musikhuset i Århus.
Wayne Siegel har arbejdet med elektronisk musik i 30 år. Han har blandt andet samarbejdet med dansere, hvor bevægelserne i dansen genererede den musik, de dansede til.
- Det var meget tilfredsstillende for danserne. I stedet for at de var bundet af musikkens tempo, så kontrollerede de selv tempoet i musikken via deres bevægelser, som blev registreret af sensorer, som blev anbragt forskellige steder på kroppen af dem, fortæller Wayne Siegels.
Han har lavet en forenklet version af systemet, hvor en enkelt sensor sættes om maven på en person, og når man bevæger sig regelmæssigt, går eller løber, tilpasser musikken sig brugerens bevægelser. Musikken høres i et trådløst headset.
Musikken genereres ud fra regler, som defineres af komponisten, som har lavet programmet.
- Jeg er meget interesseret i at lave musik, der reagerer på lytteren. Og folk bærer jo i forvejen musik med sig overalt, så det er oplagt at gøre den mere interaktiv, siger Wayne Siegel.
Fra lageret af fejlslagne ideer
Et tilløbsstykke blandt foredragene var de norske igangsættere og reklamefolk Stig Haug og Stein Kvae, kendt som Stig og Stein. De holdt et veloplagt foredrag om faldgruberne ved at søsætte nye ideer.
De to nordmænd øste ivrigt fra deres eget lager af fejlslagne idéer og erfaringer med realiteterne i forretningsverdenen.
Man skal have planer for udførelsen, ellers kan det være lige meget, hvor mange gode idéer man har, mener Stig og Stein. De har blandt andet holdt forældremøder på deres virksomhed og lånt scootere med ?Stig og Stein?-logo til kunder for at mindske afstanden mellem deres kunder og dem selv.
Baggrunden var, at kunderne havde svært ved at finde parkeringsplads i den smalle passage, hvor Stig og Stein har kontor i Oslo.
Så lånte reklamemændene 40 scootere i to år af Suzuki og stillede dem til rådighed for kunderne.