Tidligere tiders forsøg på at inkludere en it-virkelighed i det hollywoodske spillefilms-univers har ofte kørt på temmelig ubehjælpsomme klicheer med hidsig tastatur-klapren, onde hackere og en så sløset omgang med tekniske fakta, at selv folk med et blot overfladisk it-kendskab måtte krympe sig.
Nu hvor it-nørderier for længst er blevet del af almindelige menneskers hverdag, begynder computer-universet omsider at smitte af på de amerikanske filmmagere. Faktisk så meget, at hele Hollywood-modellen med lukket biografdistribution i tre markante tilfælde kastes over bord til fordel for visning på det såkaldte internet.
Forleden havde filmprojektet H+ premiere på YouTube.
Filmen er en slags tv-serie - (bortset fra at den vises på nettet og ikke på tv) skabt af Bryan Singer - manden bag Hollywood-succes'er som "The Usual Suspects" og "X-Men".
Internettet har i bogstaveligste forstand en hovedrolle i den nye science fiction-film, hvis plot baseres på udviklingen af et medicinsk implantat, der gør hjernen i stand til trådløst at koble sig på nettet.
I H+ er alle på nettet konstant, og man ser dem bladre i skærmbilleder, som vises for deres indre blik. Men naturligvis går noget galt. Plottet indebærer en ikke nærmere beskrevet katastrofe, hvor folk falder om som fluer, fordi der er sket noget slemt med deres internet-implantat. Hovedparten af indholdet er historier, der udspiller sig op til det store nedbrud.
H+ skal vises som i alt 48 korte episoder, der gradvist offentliggøres på YouTube fra nu og frem til januar. De første to episoder kan ses her.
New York Times er blandt de medier, der har fået lov til at se de første 20 episoder, og ifølge avisen er der trods flot produktion og gode skuespillere ikke så vanvittig meget nyskabende underholdning at se frem til.
"Fortællingen har den samme kedsommelige gentagelse og genkendelighed som en billig science fiction tv-serie på kabel-tv," lød de hårde ord.
Noget mere positive anmeldelser er der blevet til et andet Hoolywood-projekt på nettet, nemlig Tom Hanks' nyskabende projekt Electric City.
Avisen New York Post fandt for eksempel Electric City sjov og sexet og "bestemt værd at se".
Cybergeddon
Filmen, der ikke er tilgængelig for ikke-amerikanere uden et geo-hack, er en animations-scinece fiction, der ligesom H+ fortælles i korte episoder, der drypvist afsløres på nettet - i dette tilfælde Yahoo.
Yahoo er også platformen, hvor det næste store filmprojekt bliver afsløret, og denne gang kan hele verden kigge med.
Filmprojektet Cybergeddon er skabt af manden bag den succesfulde tv-serie CSI, Anthony E. Zuiker. Omdrejningspunktet i plottet er lige som de to andre netprojekter en ikke alt for fjern fremtid hvor menneskets afhængighed af teknikken har taget overhånd, men i Cybergeddons tilfælde er det mere konkrete, gammelkendte it-problemer, der beskrives, nemlig it-kriminalitet.
I modsætning til næsten alle tidligere Hollywood-behandlinger af dette emne, har Cybergeddon forsøgt at beskrive hackeruniverset så autentisk som muligt. Ifølge en pressemeddelelse fra fimselskabet er det første gang, der vises faktisk kode brugt til et hackerangreb på skærmen.
Filmselskabet bag Cybergeddon har arbejdet tæt sammen med itsikkerhedsselskabet Norton, der har bistået med eksperetise og sikkert en god portion sponsor-penge.
Skaberen kalder meget passende den nye science fiction serie på nettet for version 2.0 af CSI.
Cybergeddon vil blive vist uden geospærring på Yahoo i løbet af september, og der vil naturligvis være tæt integration med Facebook og andet socialt lir, der kan booste besøgstallene.
Hvis Cybergeddon, H+ og Electric City blot bliver bare nogenlunde moderate succes'er, vil de tre projekter sikkert kunne inspirere til nye tilsvarende måder at ændre den gamle Hollywood-model på. Det ville i så fald være en anderledes optimistisk udvikling end den fremtidsskræk, der præsenteres i de tre dystre science fictionfortællinger. Men måske er det ikke helt tilfældigt, at når endelig Hollywood behandler internettet seriøst, så er der indholdsmæssigt tale om det rene sortsyn.